Mirck Media (3): iedereen zzp’er!

Twee maanden sta ik inmiddels op eigen benen. Hard gewerkt, voor diverse opdrachtgevers. Met als gevolg dat mijn blogserie over het zelfstandig ondernemerschap er even bij inschoot. Na de berichtgeving over mijn aanmelding bij de KvK, gevolgd door een lijst met drie vuistregels voor ondernemers, werd het een beetje stil. Te druk met lopende zaken om te bloggen over het grotere geheel. Vandaag pak ik de draad weer op. Onderwerp: de hausse aan zzp’ers, waar allerlei bedrijven (waaronder Telfort, zie het plaatje en lees verder voor de uitleg) op inspringen. Maar er is ook een keerzijde…

Eerst maar even het jubelverhaal. Het lijkt verdorie wel alsof bijna al mijn vrienden de laatste tijd voor zichzelf beginnen. “Iedereen zzp’er”, juichen de ondernemersbladen. Inderdaad is er de laatste paar jaar een trend gaande waarbij bedrijven steeds meer diensten outsourcen, wat menig professional doet besluiten om zich – tegen een hogere fee dan zijn maandsalaris – te laten inhuren door zijn ex-werkgever. Maar dat was voor de crisis. Sindsdien zijn velen noodgedwongen voor zichzelf begonnen – omdat ze ontslagen werden of hun bedrijf failliet ging. Voor alle duidelijkheid: ik koos zelf voor het bestaan als zelfstandige, deels ingegeven door veranderingen op de werkvloer (VNU verkocht Emerce).

Even de cijfers: in 2008 nam het aantal startende ondernemers toe met 107.400. Het grootste deel daarvan is zelfstandige zonder personeel (zzp’er). Ook in het eerste kwartaal van dit jaar groeide hun aantal gestaag: alleen al in maart kwamen er 9.500 starters bij. In april kwamen daar nog eens 7.750 beginnende ondernemers bij. Een woordvoerder van de Kamer van Koophandel schrijft de snelle stijging in NRC Handelsblad voor een groot deel toe aan de recessie:

“Er zijn mensen die noodgedwongen gaan freelancen omdat ze hun baan zijn kwijtgeraakt. Vaak zijn dat mensen die al langer de wens hadden om voor zichzelf te beginnen. Ontslag kan dé trigger zijn.”

In een onderzoek van de KvK onder ruim duizend ondernemers die in 2009 een eigen bedrijf begonnen, zegt een kwart dat de economische crisis een positieve invloed heeft gehad op het starten van een eigen onderneming. Ontslag of reorganisatie is voor 15% van hen de belangrijkste reden geweest om voor een bestaan als zelfstandige te kiezen. De meerderheid (40%) noemt ‘onafhankelijkheid’ echter als belangrijkste reden.

De recessie is volgens de ondervraagden ook een beperkende factor: van de starters zegt 74% dat de eigen branche is getroffen is door de gevolgen van de crisis. Tweederde vindt het moeilijk om aan nieuwe klanten te komen.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek ziet trouwens een negatieve tendens wat betreft start-ups: Het aantal nieuwe bedrijven in 2008 bleef iets achter bij dat van een jaar eerder. “In 2008 zijn er 38,7 duizend nieuwe bedrijven bijgekomen in het Nederlandse bedrijfsleven. Bij deze nieuwe bedrijven werken 51,7 duizend mensen. Het aantal nieuwe eenmanszaken is gestegen van 22 duizend in 2003 naar 34 duizend in 2008. Ook het aandeel eenmanszaken is continue gestegen. Daartegenover staat dat ondernemers steeds minder starten als vennoot of in een maatschap.”

In tijden van crisis gaan er ook meer bedrijven failliet. Het aantal faillissementen steeg in april met maar liefst 54,8% ten opzichte van april vorig jaar (595 toen, 921 nu). In maart steeg dat aantal zelfs met 120,6%, aldus Graydon. Ook voor mei verwacht dit geldbeheerbedrijf een stijging van rond de 50% ten opzichte van een jaar eerder. Bij uitsplitsing van de aprilcijfers valt een blijvend hoog aantal faillissementen op bij zzp’ers (19,2%), ondernemingen met één medewerker (18,1%) en ondernemingen met 2-4 medewerkers (16,8%). De ervaring leert dat kleinere ondernemingen snel door hun reserves heen zijn. Ook voor de maand mei verwacht Graydon in deze catagorie de meeste faillissementen.

Strijden om zakelijke klant
Verlekkerd zien talloze dienstverlenende bedrijven brood in de toestroom van zzp’ers. Dat zie je aan de enorme lading partnerpost sinds mijn KvK-inschrijving (dat is een apart blogbericht waard), maar ook aan de steeds nadrukkelijkere focus van sommige bedrijven op zakelijke klanten. Zo strijden Vodafone en T-Mobile om de gunst van de zakelijke mobiele internetter en krijgen voormalige Postbank-klanten sinds de integratie met ING steeds meer reclame van hun bank te zien over zakelijke rekeningen. Laat ik jullie even martelen met dit gruwelijke filmpje van T-Mobile. Of laat ik het anders zeggen: Jiskefet is er niks bij.

Wat ik echt een leuke actie vind, is de zzp-actie van Telfort. De prijsvechter biedt zelfstandige ondernemers ‘helemaal gratis’ de mogelijkheid om zichzelf via de eigen ‘zzp-banners’ van het bedrijf te presenteren ‘aan potentiële opdrachtgevers door heel Nederland’. Dat werkt heel simpel: je voert je bedrijfsgegevens en een portretfoto in en verschijnt vervolgens ad random als voorbeeld in de banners waarmee Telfort zzp’ers aan zich wil binden. Inclusief aanklikbare link, dus wie weet levert het direct een nieuwe klant op.

Geen idee hoeveel ondernemers inmiddels van deze actie gebruik hebben gemaakt. Dat is niet onbelangrijk, want hoe meer inzendingen des te minder kans dat jouw naam opduikt in banners op niet oninteressante websites als NU.nl, Telegraaf.nl, FD.nl of de site van zakenblad Bizz. Wie weet zie je dus binnenkort mijn naam langskomen op een van die sites. De actie loopt nog tot 11 juni. Voor het nageslacht heb ik alvast een screenshot gemaakt, dus die heb ik alvast binnen. Telfort zal er ook niet rouwig om zijn. (Ik ben trouwens Vodafone-klant.)

Iedereen zzp’er dus. Als het goed is telt Nederland er zo’n 800.000. Toch is het niet allemaal goud wat er blinkt aan ondernemerszijde. Zo meldde Sprout eind maart dat 85.000 ondernemers (ruim 12% dus) zich aan de armoedegrens bevindt. Als zzp’er moet je dus vol aan de bak. Hard werken, slim acquireren en waar mogelijk nieuwe markten aanboren. Collega-ondernemers, veel succes!

Tags: , , , , , , , , , , ,

9 Responses to “Mirck Media (3): iedereen zzp’er!”

  1. Lode Broekman Says:

    Dank voor de tip Jeroen, heb ook een banner aangemaakt, handig voor je weet eens niet, koe, haas, etc. Benieuwd naar de statistieken :) Ben trouwens nog Ben klant.

  2. Hidde Boersma Says:

    Ik zie dat een Kvk-inschrijving nodig is voor de Telfort actie. Jammer, want die heb ik als wetenschapsjournalist niet nodig en dus ook nog niet aangeschaft… per 1-1-2010 is het trouwens ook voor mij verplicht…

    wel een leuke actie trouwens!

  3. David Uijl Says:

    Hoi Jeroen, ik werk parttime in loondienst bij de Kamer van Koophandel. Hoe lang nog voordat ze mij ook als zzp´er willen gaan inhuren, denk je? Dan is het cirkeltje rond, toch?

  4. Mike's Webs Says:

    Die Spot van T-Mobile is inderdaad verschrikkelijk. Daarvoor hadden ze wel betere professionals mogen inhuren. Ik had nog wel iemand geweten :)

  5. Jeroen Mirck Says:

    Gisteren is mijn Telfort-banner 653 keer getoond. Dat is niet verkeerd.
    Op MINDZ.com hou ik het aantal views per dag bij.

    @Lode Broekman: Ik heb velen met jou op een idee gebracht, merk ik aan de reacties op Twitter. Meer concurrentie, zou je dus zeggen. Maar ik vind het delen van deze gimmick veel leuker dan diezelfde lol aan anderen onthouden. :)

    @David Uijl: Als ik de online discussies over de KvK zo lees, mist dit instituut toegevoegde waarde. In tijden van crisis zou dat onherroepelijk tot sanering moeten leiden, waarna ze menigeen weer freelance gaan inhuren om toch al die (verplichte!) inschrijvingen te verwerken. Dus ik heb goede hoop dat jij op termijn als zzp’er werkzaam bent voor de KvK. :)

  6. PB Says:

    Dank voor de tip Jeroen, heb ook een banner aangemaakt, handig voor je weet eens niet, koe, haas, etc. Benieuwd naar de statistieken :) Ben trouwens nog Ben klant.

  7. Jeroen Mirck Says:

    Telfort mailde me vorige maand met de vraag of ik er bezwaar tegen had om eventueel met mijn hoofd op te duiken in een printadvertentie. “Het leuke is dat we nu ook van online overgaan in print. En wel in de Kamerkrant van de Kamer van Koophandel”, schreef een marketingdame van Telfort. “Laat even weten of je wel akkoord gaat met je visitekaartje hierin. Hoor graag spoedig van je! P.S.: plaatsing is niet gegarandeerd! Vol = vol.”

    Inmiddels is die advertentie verschenen (en ik sta er helaas niet in). Karen Romme, die ik attendeerde op de actie, heeft de 1/1 advertentiepagina wel gehaald, getuige deze foto.

  8. Jeroen Mirck Says:

    De Telfort-campagne wordt besproken in Emerce deze maand. Niet door mij, maar door drie online creatieven. Zij zijn redelijk positief, al vragen ze zich af wie nou eigenlijk reclame maakt voor wie en in hoeverre dit zzp’ers ook werkelijk nieuwe klanten oplevert. Als ik voor mezelf mag spreken: ik heb nog niemand aan de telefoon gehad die zei me via die banner te hebben gevonden.

  9. Regeerakkoord raakt zzp’ers hard Says:

    […] Feit is dat zelfstandigen zonder personeel een steeds groter deel van de beroepsbevolking gaan uitmaken. Dat vraagt om gericht beleid dat er niet op gericht moet zijn om zzp’ers te ontmoedigen. De politiek moet zich beter verdiepen in deze brede arbeidspopulatie en niet alle zelfstandigen over één kam scheren. Aan verkapt werknemerschap moet iets worden gedaan, maar tegelijk moeten de echte ondernemers juist een steuntje in de rug krijgen. Daar lezen we nog niets over in het regeerakkoord ‘Bruggen slaan’. Wanneer slaan jullie een flexibele brug, Rutte en Samsom? […]

Leave a Reply