Breedbeeld volgens Philips

Het Nederlandse Philips had de afgelopen paar weken een internationale virale hit met een online campagnefilm voor zijn extreme breedbeeld-tv, de Cinema 21:9. Inderdaad, met beeldformaat 21 bij 9 inch. Een grote joekel dus, die de zwarte balken bij films en andere tv-vermaak overbodig maakt. Namens Adformatie had ik een exclusief interview met Gary Raucher, hoofd Integrated Marketing Communications bij Philips. Ook Chris Baylis, creatief directeur van het verantwoordelijke bureau Tribal DDB, schoof aan. Dat artikel verscheen vandaag in Adformatie. Hier een paar highlights.

De campagnefilm ‘Carousel’, bestaande uit één take in freeze frame, werd in de eerste week na lancering als 2,5 miljoen keer bekeken. Velen bekeken de film, die een ‘loop’ vormt en na ruim twee minuten weer van voren af aan begint, blijkbaar meerdere keren achter elkaar, want het aantal unieke bezoekers is een week na lancering 400.000. Raucher: “Gemiddeld blijft men ruim vijf minuten op de site hangen, dat is enorm lang. Zelf waren we vooraf uitgegaan van drie minuten.”

Grapje voor de oplettende kijker: de film duurt niet toevallig 2:19 minuten. Let ook eens op het nummer op de politieauto aan het eind van de film. Dit soort ‘easter eggs’ zijn er speciaal ingestopt voor de filmliefhebbers waar Philips met deze campagne primair op mikt.

“In alle sleutelcategorieën van Philips hebben we een ‘hero’ benoemd, een product dat de imagodrijver moet zijn”, vertelt Raucher in het interview. “In ons tv-segment is dat de Cinema 21:9 geworden, vanwege vooral zijn revolutionaire formaat. Natuurlijk willen we er veel stuks van verkopen, maar de campagne moet ook een halo-effect hebben op onze andere televisies. Niet iedereen kan immers een dergelijke breedbeeld-tv aanschaffen.”

Over de aanschaf van een beeldbuis gesproken: is een daarop gerichte campagne in deze crisistijden wel zo’n goed idee? Raucher twijfelt daar niet aan. “Wanneer je televisie stuk gaat, wacht je niet drie maanden met het kopen van een nieuwe. Daar komt nog bij dat mensen er juist voor kiezen om te besparen op bioscoopbezoek door zelf thuis een bioscoopsetting te creëren. Dat geldt inderdaad lang niet voor ieder huishouden, maar om succesvol te zijn in de tv-business hoef je ook niet alles te zijn voor iedereen.”

De campagne is inmiddels gelanceerd in Engeland, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zweden, en zal deze maand worden uitgerold naar dertien andere landen, maar niet de VS. Raucher: “De campagne werd daar wel opgepikt door reclameblogs. Heel goed zelfs, inclusief sterren als Kanye West en Ashton Kutcher de erover twitterden, maar Amerika is geen primaire markt voor Philips wat televisies betreft. Natuurlijk zijn we blij met de aandacht daar en kunnen ook Amerikanen onze tv’s kopen, maar we starten daar geen campagne-offensief.”

Lees het hele artikel in Adformatie, of vergroot onderstaande foto door erop te klikken. De nieuwe Cinema 21:9 is trouwens niet goedkoop: hij moet zo’n 4000 euro kosten. Veel geld in crisistijd.

Mijn comeback in Adformatie

Tags: , , , , ,

3 Responses to “Breedbeeld volgens Philips”

  1. Coen Jacobs Says:

    Enkele dagen geleden zag ik dat filmpje ook voor het eerst. Erg tof gemaakt, zelfs al zou die hele TV je geen snars interesseren is dit filmpje het bekijken waard. Goede actie van Philips, hulde voor de makers van het filmpje!

  2. Jeroen Mirck Says:

    Met deze Philips-campagne heeft Tribal DDB Amsterdam zaterdag op het prestigieuze reclamefestival in Cannes de Grand Prix in de categorie Film gewonnen, meldt Adformatie. De laatste keer dat Nederland in Cannes de Grand Prix won was in 1996 door Lintas voor Rolo. Tribal DDB won de prijs voor ‘Carousel’ voor Philips (geproduceerd door Stink). Juryvoorzitter David Lubars (BBDO): “Dit is werk dat de weg vooruit laat zien. Wij noemen dit een magneet: werk dat je vrijwillig naar het scherm toetrekt. Het betrekt de kijker erbij en wij vonden het simpelweg mind blowing.”

    Het Philips-werk is gemaakt voor de ultrabreed tv Cinema 21:9 en laat een freeze frame zien waar de camera doorheen beweegt. Door te klikken op scenes starten de bewegende beelden. Het werk won eerder in de week een zilveren Cyber Lion. Volgens jurylid Richard Bullock (180 Amsterdam) was de jury unaniem: “Er was een aantal andere cases die we hebben besproken, maar eigenlijk was snel duidelijk dat dit werk de Grand Prix moest krijgen.”

  3. Jeroen Mirck » De geheime boodschap van TomTom Says:

    […] Een jury met celebrity’s als David Bowie en Richard Branson bekroonde de actiesite Tomtomsecrets.com in juni met een Webby Award. Hollands glorie, in een tijd dat ook Tribal DDB en Philips met hun Carousel-actiesite, waar ik ook over schreef, een internationale prijs in de wacht hebben gesleept (de Grand Prix in Cannes) […]

Leave a Reply