Discussie over online relatiemedia

Over relatiemedia schreef ik hier al eerder. Op dat stuk kwam een interessante reactie van Smin-voorzitter Wim Tjaberinga. Toen ik van Fontys-studenten het verzoek kreeg een gastcolumn te schrijven over digitale relatiemedia, heb ik beide ingrediënten daarin verwerkt. Voer voor discussie over online customer media dus.

Bedrijfsjournalistiek was vroeger een vies woord. Nu is het een sector waar vermoedelijk meer banen te vinden zijn dan in de traditionele media, en dan kijk je er toch anders tegenaan. Zeker nu de kwaliteit en het bereik een razendsnelle groei doormaken. Op één vlak worstelen relatiemedia net zozeer als de klassieke pers: hoe ga je online te werk?

Op zoek naar succesvolle cases, ter voorbereiding van een gastcollege bij Fontys, vond ik er verdomd weinig. Het zijn nog steeds relatiemagazines die de toon zetten. Net als in de reguliere journalistiek zijn tijdschriften immers een makkelijker te verkopen medium dan internet. Zelfs relatiemediagoeroe Sak van den Boom zei twee jaar geleden nog dat hij internet vooral als een aanvulling zag.

Dat een sterke combinatie van online en print nog altijd niet vaak voorkomt bij relatiemedia, werd eind vorig jaar duidelijk op het derde Customer Media Congres. “De aanwezigen zien relatiemedia nog niet in een combinatie van online met offline drukwerk”, schreef een bezoeker op zijn blog. De term crossmedia kwam op de conferentie niet of nauwelijks ter sprake. Dat is op zijn minst een gemiste kans.

Nieuwe mogelijkheden

Er zijn wel degelijk spraakmakende online cases. Zo noemde ik in mijn eerdere artikel de digitale magazines iFly van KLM en het prijswinnende Bomvol van webwinkel Bol.com. Toch zijn dit soort e-zines nog altijd heel tijdschriftgeoriënteerd. Er zijn zoveel meer online mogelijkheden om een doelgroep aan te spreken: een blog, een forum, een social netwerk of gewoon een eigen groepspagina op Hyves of LinkedIn. In feite is corporate blogging ook een vorm van customer media.

Dat internet een interactieve meerwaarde heeft, werd prachtig bewezen toen ik mijn Fontys-presentatie over online relatiemedia op mijn weblog publiceerde. Niemand minder dan Smin-voorzitter Wim Tjaberinga reageerde met een inhoudelijke aanvulling:

“De wereld verandert snel. Desalniettemin, online mag nooit een doel worden, maar is slechts een middel. Afhankelijk van de merkdoelstelling en aard de doelgroep (of behoeftencluster) dient een medium of een combinatie van media (online, offline, events, etc.) te worden gekozen om (merk)loyaliteit te creeren. In deze mix vervult print nog steeds een waardevolle rol, maar wel naast andere, nieuwe media. En wat betreft dat laatste stopt het niet bij blogs, forums en sociale netwerken (”zooo 2008″). Denk ook aan Twitter, crowdsourcing, online co-creation en co-development, corporate soaps, mobiele media, digital paper. Kijk ook eens achter de deur bij de producenten van Customer Media en zie wat er allemaal gaande is. Echter alles met maar een ding voor ogen: effectiviteit. En als papier daarvoor het middel is moeten we er niet omheen lopen omdat online nu hot is.”

Kijk, dat is een verfrissend geluid. Het geeft aan dat producenten van relatiemedia ervoor open staan om verder te kijken. Natuurlijk is online geen doel op zich, maar dat is print ook niet. Wat ook ongetwijfeld meespeelt is dat alles wat nieuw is lastiger te verkopen is aan een opdrachtgever dan een vertrouwd magazine. Maar dat is een kwestie van geduld.

Tags: , , , , , , ,

2 Responses to “Discussie over online relatiemedia”

  1. JeroenMirck.nl » Blog Archive » Customer Media Congres: mijn presentatie Says:

    […] “You have to give up control to gain control.” Met die wijze woorden van Jeff Jarvis sloot ik afgelopen week mijn presentatie op het Customer Media Congres af. Op die woensdag 26 november 2009 was ik de openingsspreker in Philharmonie, Haarlem. Een hele eer. Eerder dit jaar was ik gevraagd door organisator Sak van den Boom (Customer Media Council) om op zijn jaarlijkse congres over relatiemedia te komen vertellen wat ik in een posting op dit weblog had geschreven: ‘Relatiemedia zijn niet crossmediaal genoeg’ (inclusief een follow-up met reactie van Smin-voorzitter Wim Tjaberinga). Uiteindelijk stond er in de aankondiging dat ik het “natuurlijk ging hebben over wat Twitter voor een merk kan betekenen.” […]

  2. JeroenMirck.nl » Print is niet meer heilig Says:

    […] Print is niet meer heilig. Dat weten we allemaal, dat zeggen we allemaal. Toch blijven we hardnekkig vasthouden aan datgene wat vertrouwd is. Vraag een dagbladjournalist waarvoor hij werkt en hij zal zeggen: de krant. Terwijl zijn stukken vaak eerder online verschijnen (en worden gelezen) dan op papier. Vraag een maker van customer media wat hij het liefst doet en ook dan zal het nog vooral over bladenmaken gaan. […]

Leave a Reply