Kutreclame van Lactacyd

Lactacyd probeert vrouwen een smeerseltje aan te smeren met een tv-commercial die volgens Adformatie is gefilmd vanuit de ‘point of view van de vagina’. Of zoals het reclamevakblad het jubelend beschrijft: “Een verbluffend filmwerkje dat van binnen uit laat zien wat een vagina zoal meemaakt op een dag.” Ik geloofde niet wat ik las, totdat ik het filmpje ook daadwerkelijk zag. Laten we eerlijk zijn: wat een kutreclame.

Plat seksisme mag blijkbaar weer in Nederlandse reclame. Eerder deze week was er al veel ophef over een pop-up reclame van Ziggo, waarin een vrouw haar BH wil uitdoen voor een webcam. “Alles-in-1 van Ziggo aanvragen. Sneller geregeld dan je BH losmaken?”

Vergeleken met Ziggo’s smakeloosheid is de vagina-commercial van Lactacyd op het eerste oog onschuldig, maar toont toch feitelijk de vrouw als wandelende kut. De muziek en montage van de spot doen ook denken aan een weinig vrouwvriendelijke videoclip van The Prodigy, met de smaakvolle titel Smack My Bitch Up. Dat zal toch geen toeval zijn?

Reclamebureau Grey Amsterdam probeert er in Adformatie juist een feministische draai aan te geven: “Meerdere mannelijke teams werkten het afgelopen jaar bij Grey [op een briefing voor deze commercial], maar er kwam geen overtuigend concept uit voort. Totdat Elisa Beenakker en Dagmare van Willigenburg met het idee van de ‘point of view van de vagina’ kwamen, om duidelijk te maken wat veel vrouwen nog niet weten: dat Lactacyd je vagina preventief helpt beschermen, zoals een dagcreme de huid van je gezicht.”

Mag ik even een teiltje? Deze eufemistische taal is eigenlijk het nog veel grotere bezwaar tegen deze commercial: wederom is er een bedrijf opgestaan dat vrouwen een tot voor kort onbestaand probleem probeert aan te praten. “Je vagina is kwetsbaar.” Dus smeer er maar weer een zalfje op. Vrouwen van Nederland, trap niet in deze bangmakerij. Laat je niet naaien door Lactacyd.

Jeroen Mirck schrijft als journalist over marketing. Lactacyd ging in 2016 op herhaling, met mannenpraat over vagina’s.

Tags: , , , , ,

35 Responses to “Kutreclame van Lactacyd”

  1. Natasha Says:

    Dat “vrouwen hebben er ook aan gewerkt” als excuus doet me denken aan dat “ja, ik heb ook zwarte vrienden” van sommige mensen. Foei.

  2. Jeroen Says:

    Ach, wat zal ik zeggen… Er hebben communicatieprofessionals aan gewerkt. Een van de redenen dat ik dat vak verruild heb voor de journalistiek.

  3. karin r. Says:

    en nog zegt die reclame niets. vanbinnenuit? *proest*

  4. Mirjam Says:

    Mwah…
    Ga ik nu de enige vrouw zijn die hier niet zo geshockeerd van is?
    Laten we wel wezen; hier wordt reclame gemaakt voor een kutproduct! (Wasgel)
    Zelf zie ik de humor het camerastandpunt wel. Moet het altijd maar ‘politiek correct’ zijn?
    Bovendien het laat effectief zien waar de vagina, het zijn tenslotte maar slijmvliezen, geïrriteerd van kan raken; wrijving, zeep(!), scheren, etc.
    De vaud zit um echter in het feit dat het helemaal niet nodig is om elke dag jezelf te wassen met dit product. Alleen daar denkt Lactacyd natuurlijk anders over.
    Daar ligt een taak van moeder op dochter…

  5. Natasha Says:

    Geshockeerd? Politiek correct? Daar gaat het niet om.

    Het gaat om geld verdienen aan de onzekerheid van sommige vrouwen en vooral tienermeisjes. Alle maandverband reclame is ook zo. Dingen verzinnen om onzeker over te zijn. Bah.

    Mijn moeder wist van niks :)

  6. Mirjam Says:

    @Natascha

    Ja duhh…

    Reclame gaat ALTIJD om geld verdienen, maak ‘ze’ niet uit over wiens rug of onzekerheid.

    Maareeeerhm, heb jij de nieuwe Libresse met Aloe vera nog niet geprobeerd dan? ;)

  7. Eric Says:

    Tja, als je dit niks vind om het smeerseltje kun je je om elke reclame druk gaan maken natuurlijk. Ik denk toch dat er wat anders geraakt wordt door deze reclame bij een aantal mensen. Ik denk dat als je dezelfde reclame had gemaakt vanuit mannelijk standpunt dat 99% van de mannen er hartelijk om had gelachen. Zoals ik al ergens anders aangaf, een boel politieke uitingen vind ik in de regel veel beledigender dan dit reclamefilmpje.

  8. Kim Says:

    Nou heb ik geen lactacyd nodig om mijn vagina te beschermen, maar deze reclame vind ik echt HILARISCH goed bedacht. Het oogpunt is origineel en laat gewoon de werkelijkheid zien. Grappig herkenbaar voor mij als vrouw. En die tampon dan op het eind. Hoe hysterisch leuk is dat!

  9. Natasha Says:

    @Eric Nee, want blijkbaar is zeep voldoende om je lul schoon te maken terwijl vrouwen moeten alweer een kutproduct kopen :)

  10. Natasha Says:

    Dus als je ruikt naar Aloe Vera weet ik wat voor product je ‘aan’ hebt ;)

  11. Mirjam Says:

    @Natascha Die Aloe vera is nie voor de geur nie, is voor lekker zacht aan je doos. ;D

  12. Kutreclame? Commercial gefilmd vanuit de vagina (van Lactacyd) | Reclamewereld Says:

    […] wat een vagina zoal meemaakt op een dag.” De muziek en montage van de spot doen volgens oud Adformatie-redacteur Jeroen Mirck denken aan een weinig vrouwvriendelijke videoclip van The Prodigy (“Banned by MTV”) […] De camera legt zeven alledaagse situaties vast, aldus blog Telenieuws. De kijker ziet diverse voorwerpen op zich afkomen, zoals een zadel van een spinning-fiets, een openbaar toilet, een string, een scheermes, de aanloop naar een vrijpartij en tot slot een tampon. De 26-jarige Elisa Beenakker: ”We doen onszelf heel wat aan met strakke broeken, strings, sporten, scheren, transpireren en seks. Met jeuk en irritatie tot mogelijk gevolg. Ik wilde vrouwen bewust maken van wat zich rondom de vagina afspeelt vanuit het perspectief van de vagina.” […]

  13. Michael Says:

    ”Er hebben communicatieprofessionals aan gewerkt. Een van de redenen dat ik dat vak verruild heb voor de journalistiek.” Verklaar je nader, Jeroen. Bij Emerce bedrijf je journalistiek, bij Adformatie was dat niet het geval? Of begrijp ik het verkeerd?

  14. Jeroen Mirck Says:

    @Michael: Die reactie is van een andere Jeroen. ;)
    Leuk dat je mijn blogje citeert op Reclamewereld.

  15. Jeroen Says:

    Inderdaad een andere Jeroen, die na een studie Communicatiekunde het communicatiewereldje maar niets vond, een studie Journalistiek deed en nu best gelukkig is.

  16. Michael Says:

    Everybody happy, gelukkig maar!
    Jeroen M., ik wil op mijn oude dag nog leren twitteren, is er ergens een site of zo waar dat wordt uitgelegd? Of weet iemand anders wat? Mijn mobiel (N96) is wel up-to-date ;-)

  17. Stelen of inspireren? | No man's land Says:

    […] forum laat Jeroen Mirck weten dat de eerste helft van het Reclamewereld artikel is gebaseerd op het artikel op zijn weblog. Een artikel dat hij een dag eerder schreef. En zo ontdek ik onverwacht de boeiende weblog van […]

  18. mike Says:

    Ten eerste: Geniaal bedacht!
    Ten tweede: Uniek uitgevoerd!
    Complimenten aan de conceptbedenkers.
    Aan iedereen die hier negatief gereageerd heeft: aan alleen commentaar hebben we niets. Dus of je kop houden, of kom dan gewoon met iets beters!

  19. Jeroen Mirck Says:

    @Mike: Wat een onzin. Volgens jouw logica mag de politieke verslaggeving in het NOS Journaal dus ook alleen maar door ministers en presidenten worden gedaan. Over smaak valt uitvoerig te twisten, dus bied ik daarvoor dit platform aan. En over dat ‘unieke’ gesproken: dan heb je de commercial niet goed vergeleken met de videoclip van The Prodigy die ik eronder heb afgebeeld.

    @Michael: Voor prangende vragen over Twitter heb ik elders op mijn site een aparte pagina ingericht: http://www.jeroenmirck.nl/twitter-top-40/

  20. Martijn Says:

    Wat een bekrompenheid anno 2009. Ik denk dat we met z’n allen toch wel beter weten tegenwoordig…

  21. Natasha Says:

    @Mike Pfff nodig me uit en ik kom net iets beters! Durf je dat?

    Niet vergeten: zeep wast een lul prima, waarom moeten vrouwen weer iets kopen?

    Kom met een wasgel voor mannen als je durft!

  22. Jeroen Mirck Says:

    Ook Spunk maakt gehakt van de commercial:

    “Als het om vrouwen gaat, gaan reclamemakers graag met cliche’s aan de haal. Naast het feit dat wij ons voor de kleur van ons ongesteldheidsbloed moeten schamen (laten we het bloed in maandverbandcommercials blauw kleuren in plaats van rood!), zijn wij vaak ook nog eens verschrikkelijk dol op kasten vol met schoenen en willen wij niks liever dan op date gaan met Sascha Visser. En er zijn weinig dingen die ons zoveel plezier verschaffen, als in een netpanty en met puntschoenen aan naar feestjes gaan. (…)

    Het idee achter deze reclame voelt iedereen al van mijlenver aankomen: vrouwen moeten zorgzaam met hun geslacht omgaan, want ongewone bezigheden als dansen op puntschoenen en het gebruik van tampons zouden irritatie zouden kunnen opwekken in onze door al die activiteiten vermoeide vagina. De commercial schiet zijn doel alleen volledig voorbij, want als je de aandacht wilt vestigen op risico’s van de hierboven genoemde gevaarlijke zaken, snap ik niet dat je dit zou doen door het steken van een camera in het getergde geslachtsdeel in kwestie.”

  23. Rob Says:

    Als er al wordt gesproken over de vagina is dit blijkbaar al snel vrouwonvriendelijk. Bij deze reclame wordt niets in beeld gebracht !!
    Bij BNN testen ze Viagra op drie naakte mannen in de studio, maar dat vinden vrouwen heel normaal. Op televisie worden talloze programma’s uitgezonden over “de penis”, “de perfecte penis”, “‘s Werelds grootste penis”, en alles wordt in beeld gebracht !! Maar over “de vagina” mag zelfs niet worden gesproken !! Meisjes en vrouwenbesnijdenis is in Nederland verboden, maar ondertussen is het wel toegestaan dat er ongeveer 10.000 jongens per jaar ongevraagd besneden worden.

    En Natasha, als jongetje werd mij al door mijn moeder (!) geleerd hoe ik mijn piemel moest wassen (voorhuidje naar achteren, eikeltje wassen, etc.) Maar mijn zusje ? Ach, het water loopt er vanzelf wel langs.
    Over de vagina mocht toen al niet gesproken worden. En zie, in 2009 is er nog steeds niets veranderd.
    Bovendien, een eikel wassen met zeep is net zo slecht als een vagina wassen met zeep ! Dus wat dat betreft ben je ook al slecht geïnformeerd.

    Vrouwen, kijken jullie maar lekker naar RTL, SBS, etc.
    Jullie hebben tientallen jaren strijd geleverd dat jullie naakte mannen en penissen wilde zien op televisie. En dat is inderdaad gelukt, bij alle omroepen wordt hier ruim gehoor aan gegeven. Maar zien jullie inmiddels ooit een vagina close-up in beeld op televisie ?
    En maak je dan vooral druk om een reclame over Lactacyd ?
    Hoe geëmancipeerd kun je zijn ???

  24. Mies Says:

    Weet je wat belachelijk is, mensen die geen humor hebben. Je wordt overal door beinvloed en dat ik nou als kwetsbare tiener niet kan bedenken dat ik helemaal geen smeerseltjes nodig heb. Je zou je eens druk moeten maken over al die leen reclamens die zijn pas irritant. Ik voel me helemaal niet beledigd en vind het een geweldige reclame. Hoe kan een man daar nou over oordelen, heeft u ervoor gestudeert? Jammer dat de reclame van de buis is gehaald, weer een punt extra voor de betutteling van Nederland. Normen en Waarden….

  25. Jeroen Mirck Says:

    De vaginaspotjes van Lactacyd zijn alweer van de buis, meldt het AD:

    De veelbesproken televisiespotjes van Lactacyd, gefilmd vanuit vagina-perspectief, zijn één week na de eerste uitzending alweer van de buis gehaald. De Reclame Code Commissie kreeg naar eigen zeggen ‘in korte tijd een groot aantal klachten’ over de commercial, maar volgens Lactacyd is dat pertinent niet de reden dat het met de reclame stopt.

    Lactacyd, maker van intieme verzorgingsproducten, zegt dat er ‘interne redenen’ waren om de bewuste spotjes niet meer uit te zenden. Woordvoerster Jeannette Timmerman wil over die redenen verder niets kwijt. In de spotjes valt te zien wat het vrouwelijke geslachtsdeel dagelijks allemaal te verduren heeft. Vanuit vagina-perspectief worden bijvoorbeeld een fietszadel, een scheermes en de aanloop naar een vrijpartij in beeld gebracht. Klagers vinden de beelden niet getuigen van ‘goede smaak’ en ‘fatsoen’.

    ,,Je ziet niets,’’ werpt Timmerman namens Lactacyd tegen. Volgens haar zijn er andere reclames waarin expliciet bloot wordt getoond. Dat doet Lactacyd in haar spotjes bewust niet. Ze hebben volgens Timmerman in elk geval voor ‘discussie’ gezorgd en bijgedragen aan ‘bewustwording’ onder vrouwen. Vandaag moet duidelijk worden of de Reclame Code Commissie nog een oordeel gaat vellen over de reclame. Dat wordt bepaald door één klaagster die nog moet afwegen of ze haar bezwaar door wil zetten, nu de spotjes van het scherm zijn.

    Mijn reactie daarop:

    “Je ziet niks”, jammert de woordvoerster van Lactacyd, net als menig voorstander van de commercial hier en in andere online discussies. Dan begrijpt ze veel van de kritiek blijkbaar niet, want die gaat niet over expliciete beelden, maar over iets anders. Lactacyd heeft een seksistische, misleidende en vooral bangmakende commercial gemaakt, waar velen zich door beledigd voelen. Als je dat niet wilt inzien, ben je kortzichtig. Of wil je niet toegeven dat het je gewoon om een rel te doen was om je zeepje beter te kunnen promoten.

  26. Manis. Says:

    Fantastisch gewoon! Sfeer is goed, muziek, stijl, gewoon top! Helemaal voor de doelgroep. Sjappoooooo voor de makers.

    Wat is er smerig aan? Wat in hemelsnaam? Ik snap het niet. Weet je wat smerig is? Al die vetkleppen die lactacyd nog niet op de badkamer hebben staan!

    Jammer dat we hier nog niet klaar voor zijn..

  27. Jeroen Mirck Says:

    @Manis: Niemand zegt dat het een smerige reclame is.
    Heb je bovenstaande discussie eigenlijk wel gelezen?

  28. Manis. Says:

    KLOPT. Stom van me, las het op een andere website.

    Groet.

  29. Mello Says:

    Nee maar er wordt wel over “Plat seksisme”!?
    Kijken we wel naar hetzelfde spotje??

  30. Anoushka Says:

    Ik ben het volledig met Kim eens,
    ik heb geen lactacyd nodig, maar het is
    wel onwijs origineel bedacht.
    En zeker heel herkenbaar,
    Inderdaad jammer dat we hier nog niet klaar voor zijn,
    want het gaat hier niet om iets ´´smerigs´´:
    het is de realiteit en draait puur om verzorging, (natuurlijk gaat het om het verdienen van centjes, maar het is wel duidelijk dat er hier door communicatiespecialisten is gewerkt, zie alleen al de heisa die het veroorzaakt, het is geen slappe boodschap. Dit spotje zegt eigenlijk alleen maar ‘Dit gebeurd er, en hier hebben wij een middeltje voor’. Dat een middeltje als lactacyd eigenlijk niet nodig is, is een ander verhaal. De beelde die je ziet zijn toch zeker geen onzin..?!Het gaat nog steeds om het promoten van een product, maar je kan niet ontkenne dat er extra verzorging nodig is voor een vrouw. )
    letterlijk vanbinnenuit bekeken wat een vagina allemaal te verduren heeft.
    Of zijn we met z’n alle een stelletje kakkers uit de vorige eeuw die vinden dat sommige zaken taboe moeten blijven? Geshoqueerd? Doe niet zo zielig! Dat zou heel triest zijn.
    Kom op, voor welke vrouw zal dit niet herkenbaar zijn? Het is nou eenmaal zo, en je kunt het niet onuitgesproken laten.
    Het geeft open en bloot een ‘probleem’ weer, en je kan er niet omheen om dit ooit ter sprake te laten komen. Zoals ik boven zag staan heeft het inderdaad wel bijgedragen bij ‘bewustwording’ onder vrouwen. Hoewel de meeste vrouwen het echt wel zullen weten. Ik vind dit spotje alles behalve seksistische, misleidende of bangmakende. Het is de realiteit.

  31. Anoushka Says:

    Trouwens: vrouwonvriendelijk? hoezo? ik voel me totaal niet beledigd.
    het is gewoon een grappige maar reeële reclame. klaar

  32. Floor Says:

    Ha, ik vind jouw stukje echt briljant.

    Maar ik vind de reclame stiekem ook wel goed. En het feit dat we het erover hebben spreekt sowieso al voor de reclame, wat je mening er dan ook over is.
    Ik ben het met je eens dat als we ergens nog geen last van hebben, we het wel ‘aangesmeerd’ krijgen door diverse commercials (ken je het verhaal van Listerine? -> dat zelf een mond’ziekte’ bedacht ;)), maar ik denk ook wel dat dit voor sommige vagina’s een uitkomst biedt ;)

  33. JeroenMirck.nl » Terugblik op het blogjaar 2009 Says:

    […] Het blogjaar 2009 op JeroenMirck.nl zit erop. Het eerste volledige jaar, want vorig jaar was nog een ‘gebroken’ blogjaar, dat aanvankelijk begon op Nieuwe Media Weblog. Ten opzichte van 2008 hebben de bezoekersaantallen een enorme sprong gemaakt. […] Alle lezers, reaguurders en zij die naar mij linkten: hartelijk dank voor de aandacht en een blogrijk 2010 toegewenst! Zo, en nu de ranglijsten. […]

  34. A.WOMAN Says:

    Ik neem aan dat je een man bent, dus ik heb het volgende tegen je te zeggen.

    WAAROM IN GODSNAAM DOE JE HIER ZO MOEILIJK OVER??

    Dit is een VROUWEN reclame. (JIJ BENT EEN MAN!!) is het erg dat vrouwen ook voor zichzelf willen zorgen?? ik wordt hier zoo boos over!! ik snap het niet.. waar bemoei jij je mee? Jij hoeft dat spul toch niet op je vagina te smeren?? jezus! zoek een leven ofsow!! en ik hoop dat dit goed tot je doordringt!! ik vind het namelijk echt TE ZIELIG voor woorden..

    Maar kijk als je een vrouw was.. dat kon ik jou ‘mening’ over lactacyd wel begrijpen.. maar je bent een MAN duss ??!!

    omg..

  35. Jeroen Mirck Says:

    Ha Taantjuh, waarom maak jij je zo druk over iets waar ik me veertien maanden geleden niet eens zo heel erg druk over maakte? Ik heb bovenstaand stuk geschreven nadat ik een vrouw sprak die zich oprecht druk maakte over dit spotje. De meningen verschillen dus, leuk toch? Dat heet vrijheid van meningsuiting. :)

Leave a Reply