Niet elke journalist is een dinosaurus

“Goddank, het zijn niet alleen maar dinosauriërs, die journalisten. Met Jeroen Mirck gaan we met zijn allen wat sneller richting een goede online/offline koppeling van dagbladen.” Aldus Floor Drees vandaag op het bekende weblog Frankwatching.com. Ik ontmoette Floor enkele weken geleden op de Personal Branding Netwerkborrel van Tom Scholte. Deze studente vormgeving aan de Willem de Kooning Academie liep stage bij NRC Handelsblad en werkt nu aan haar afstudeerproductie. Daarvoor wilde ze mij interviewen. Dat interview vond vorige week plaats en is nu dus op Frankwatching verschenen.

“Van opinieweekbladen heb ik online niet zo’n hoge pet op, Elsevier heeft wel goeie site”, zegt ik onder meer in dat interview. “De vrouwenbladen doen het goed. Viva is online goed bezig. 
(…) Bij Viva is een community bouwen van groot nut. Je wilt lid zijn van de club. Bij kranten is dat toch minder. Is de aanmeldingsprocedure (om een reactie te plaatsen, red.) te lang of moet je steeds opnieuw inloggen? Dan is dat een drempel, waar mensen op afhaken.”

Floor Drees

Floor Drees

Of dag- en weekbladen door crossmediale initiatieven ook echt een langer leven beschoren is, vind ik geen uitgemaakte zaak. “Zeker bij de kranten komen de bezoekers van de website gratis het nieuws consumeren. Er moet dus een goede koppeling zijn. Wat zet je online en wat zet je in de krant? Ik klik altijd de nieuwsbrief van de NRC.next open, terwijl ik de krant elke ochtend lees. Er kunnen altijd dingen instaan die door de zaktijden niet meer meekonden in de papieren krant. De nieuwsbrief en homepage van NRC.next zijn een logisch verlengstuk van de (snel verouderende) papieren krant. Ze worden ook goed afgestemd.”

Verderop in het artikel staat dat ik blogs a-journalistiek vind. Laat ik dat even nuanceren: sommige stijlmiddelen op blogs zijn niet journalistiek, maar als je nieuws brengt als blogger is dat wel degelijk journalistiek. Aansluitend zeg ik:

“Blogs zullen dagbladen zeker niet vervangen, maar wél naast het nieuws een rol spelen. Veel mensen halen hun nieuws van GeenStijl. Maar je zet wel de televisie aan bij een persconferentie van Wouter Bos. En de volgende dag sla je de krant erop na, voor de achtergronden. Kranten die meer doen dan ANP-berichten overschrijven, zullen overleven. Gratis kranten kwamen bij het vertrek van Ella Vogelaar niet verder dan ‘Ze is opgestapt’. Ja, dat wisten we al.”

Tot slot komt de geijkte vraag of kranten gaan verdwijnen. Nee, natuurlijk niet. Sommige wel, misschien zelfs wel vele, maar nooit allemaal. Wie dat denkt, is kortzichtig. Grappig trouwens om te zien dat die mensen zich prompt opwerpen in het reactieveld van Frankwatching. Daar komt zelfs Gerard Driehuis aan het woord, voormalig directeur Dagbladengroep Wegener. Hij zegt:

“In de zomer hoorde ik op de radio iemand zeggen: “Er zullen echt geen banken failliet gaan; dat is bij de internet-crisis ook niet gebeurd.” Zo zullen de meeste kranten ook nu echt ten onder gaan, en sommige al binnen een jaar. In de VS zijn sinds het begin van dit jaar al ruim 18.000 journalisten ontslagen. (Cijfers verschillen, zie Paper Cuts, red.) In Nederland staat de stand bij de drie grote dagbladconcerns nu op ongeveer 600. Het zou fijn zijn als het niet waar was, maar het is niet anders: de dagbladen zijn bezig met hun laatste strijd.”

Het is te gemakkelijk om te roepen dat ‘de’ dagbladen gaan verdwijnen. Wie dat zegt, negeert de opkomst van gratis kranten – of ziet hen, ten onrechte, niet als volwaardige kranten. Mochten de betaalde kranten inderdaad verdwijnen (wat niet zal gebeuren, maar laten we lekker speculeren), dan is er ineens alle ruimte voor een kwaliteitsinjectie in die gratis kranten. Et voila, dan hebben we prompt weer nieuwe kwaliteitskranten.

Niet elke krant verdwijnt. En niet elke journalist is een dinosaurus. Ik zie u na de crossmediale ijstijd!

Tags: , , , , ,

4 Responses to “Niet elke journalist is een dinosaurus”

  1. Floor Drees Says:

    Leuk stuk Jeroen. Ik moet je wel even verbeteren: ik liep stage bij het NRC Handelsblad (bijlagen) en werk nu bij de nrc.next als oproepbasis.
    Ik geloof er ook niet in dat dagbladen zullen verdwijnen, vandaar mijn afstudeerproject. Ik maak voor 1 dag de perfecte online/offline koppeling voor een nieuw ontworpen, betaalde dagkrant. Dit proces kun je volgen op 1stfloorgraphics.nl. De achtergrondinformatie, flarden onderzoek en interviews met interessante mensen als Jeroen kun je lezen op frankwatching.com.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Floor: Ik heb NRC.next hierboven even veranderd in NRC Handelsblad.

  3. Natasha Says:

    “Veel mensen halen hun nieuws van GeenStijl.”

    Noem je dat nieuws?? Of het is nieuws of het is a-journalistiek maar aub niet de twee door elkaar halen.

  4. Music » Blog Archive » Wat is de muziek die door Disneyland wordt gespeeld wanneer het park elke nacht sluit? Says:

    […] Niet elke journalist is een dinosaurus […]

Leave a Reply