Zombies herleven door zwaarmoedige podcast

A Rose for Emily

Soms dringt muziek onverwacht je brein binnen. Je rekent er niet op, hoort de eerste tonen en raakt de melodie nooit meer kwijt. Terwijl je eigenlijk bezig was met andere plannen. Dat overkwam me met ‘A Rose for Emily’, het kleine, breekbare liedje van The Zombies waarmee alle zeven afleveringen van de Amerikaanse podcast S-Town afsluiten. Ogenschijnlijk totaal niet op zijn plaats in dit mysterieuze verhaal, maar bij nader inzien een perfecte match.

S-Town geldt als een van de aanjagers van de wederopstanding van de podcast in 2017, die nog altijd voortduurt. De documentaire kluisterde miljoenen Amerikanen aan hun koptelefoons: een journalist reist af naar Woodstock, Alabama, om in gesprek te gaan met de eigenzinnige outsider John B. McLemore. Diens knauwende Amerikaanse accent en ordinaire taal lijken een complete mismatch met het fijnzinnige liedje van de oer-Britse band The Zombies, afkomstig van hun aanvankelijk onderschatte album ‘Odessey and Oracle’ uit 1968.

Eerbetoon aan William Faulkner

Niets is echter minder waar. Het door Colin Blunstone zo gevoelig gezongen ‘A Rose for Emily’ is een eerbetoon aan een gelijknamig verhaal van de Amerikaanse schrijver William Faulkner, boegbeeld van de literaire stroming die wordt omschreven als Southern Gothic. Een genre dat ook fraai doorklinkt in S-Town.

Lied, verhaal en podcast gaan alle drie over een einzelgänger die niet goed is aangelijnd met de lokale samenleving. De Emily uit het liedje van The Zombies is vooral eenzaam. Ze heeft een prachtige tuin met rozen, die door romantische dorpsgenoten massaal worden geplukt voor hun geliefden. Zelf blijft ze echter eenzaam achter, zonder iemand die haar ook eens een roos geeft als blijk van liefde. Sterker nog: zelfs op haar begrafenis legt niemand een bloem op haar kist.

Melancholieke pianoballad

Dit verhaal levert een prachtige melancholieke pianoballad op. Indringende toetsaanslagen worden gelardeerd met hemelse samenzang. Een kleine diamant van verdriet. En dan te bedenken dat het korte verhaal van Faulkner uiteindelijk een heel andere kant op gaat: na haar dood blijkt de oude spinster Emily al jaren een lijk te hebben verborgen in haar huis. Een lijk dat ze beschouwde als haar geliefde. Het maakt haar eenzaamheid alleen maar tragischer.

The Zombies benoemen die tragiek niet, maar hij klinkt wel door in hun emotionele miniatuurtje. Een tragiek die ook onder de oppervlakte sluimert in S-Town. Daarom is de match zo perfect. Maar los daarvan kun je ook geïsoleerd genieten van deze introverte Zombies-klassieker. “Emily, can’t you see there’s nothing you can do? There’s loving everywhere, but none for you.”

Jeroen Mirck schrijft bijna wekelijks voor muziekblog Ondergewaardeerde Liedjes.

William Faulkner

Tags: , , ,

Leave a Reply