Nieuwe klus: redacteur van De Ondernemer

Weekend!

Verandering opent nieuwe deuren. Altijd. Zo ook nu. Na mijn vertrek bij Marketingfacts diende zich prompt een nieuwe opdrachtgever aan: De Ondernemer, crossmediaal business-platform van DPG Media (nieuwe naam van De Persgroep). Eerst voor wat losse schrijfklussen, maar sinds november ook voor redactiewerk. Kortom: ik ben tegenwoordig freelance redacteur van De Ondernemer!

Voor wie deze titel niet goed kent: voor Nederlandse entrepreneurs is De Ondernemer het bekendste vakmediamerk, zo blijkt uit deze maand gepubliceerd onderzoek van pr-bureau Mediatic onder 1.019 Nederlandse ondernemers en managers, uitgevoerd door PanelWizard. De Ondernemer is bekender (23 procent) dan concurrerende titels als Business Insider (22 procent) en Sprout (18 procent).

Wat betreft inhoudelijke kwaliteit en look & feel waardeert 73 procent van de respondenten de inhoud van De Ondernemer als kwalitatief goed. Hiermee scoort de DPG-titel even hoog als Het Ondernemersbelang en laat het Sprout (72 procent) en Business Insider (71 procent) nipt achter zich. Op het visuele aspect wordt Sprout met 71 procent het best beoordeeld, gevolgd door Het Ondernemersbelang (68 procent), De Ondernemer (67 procent) en Business Insider (66 procent).

Kansen voor zzp’ers

Zelfstandige ondernemers met personeel zijn over het algemeen overigens een stuk meer te spreken over de kwaliteit van ondernemersmedia dan zelfstandigen zonder personeel, net als mannen positiever zijn dan vrouwen. Ook geldt: hoe hoger het opleidingsniveau, hoe enthousiaster de eigen bazen zijn over ondernemersmedia. Hier liggen dus kansen om zzp’ers in de toekomst beter te gaan bereiken.

Een op de drie ondernemers (33 procent) geeft trouwens aan bekend te zijn met het Ondernemersplein, de informatieve website van KVK. Van de generieke, nationale ondernemersmedia is BNR Nieuwsradio (55 procent) beter bekend bij de respondenten dan het Financieele Dagblad (51 procent).

Groeiend succes

Tot zover het recente onderzoek naar ondernemersmedia. Ik leer eruit dat ik op een mooi moment ben ingestapt bij een toonaangevend vakmedium dat onderdeel uitmaakt van een groot Nederlands uitgeefbedrijf. “Het landschap van ondernemerstitels is behoorlijk in beweging de laatste jaren”, zegt Dennis Mensink, oprichter en eigenaar van Mediatic. “Er zijn titels verdwenen en media bij gekomen. De investeringen die De Ondernemer (DPG Media) en Business Insider – als voortzetting van Z24.nl – hebben gedaan, lijken hun vruchten af te werpen.” Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan het groeiende succes van De Ondernemer.

Jeroen Mirck is freelance journalist en werkte voor onder meer Adformatie, Emerce, MarketingTribune en Joop.nl.

Tags: , , ,

Leave a Reply