Na tien jaar stopt #blogpraat, of toch niet?

Blake Wisz (via Unsplash)

Tien jaar lang bespraken Nederlandse bloggers op Twitter via de hashtag #blogpraat wat er goed en minder gaat bij het bloggen. Een soort publieke praatgroep dus, waar meelezers (lurkers) ook hun voordeel mee konden doen. Op maandag 17 februari 2020 stopten de bedenkers ermee. Niet dat de hashtag daarmee zal verdwijnen, maar het blogpraten gaat ongetwijfeld veranderen. Daarom praatte ik deze ene keer extra actief mee over het thema van de dag: heeft bloggen in deze tijd nog wel zin?

Voor alle duidelijkheid: ik geloof in bloggen. Zelf blog ik al sinds 2001. Aanvankelijk bestierde ik een stripblog (Comicbase), maar in de loop der jaren verhuisde in naar talloze domeinen, van Weblog.nl tot LiveJournal. Later ook zakelijk, onder meer voor Adformatie en nu Marketingfacts. Sinds 2008 heb ik mijn eigen domein. Nooit gestopt.

Bloggen levert dan ook altijd wel iets op. Wat dan precies? Dat vatte ik in de discussie als volgt samen: “Kennis, klussen, creativiteit en contacten.”

Heeft bloggen nog wel zin in deze tijd, vroeg initiator Elja Daae zich hardop op tijdens haar laatste #blogpraat. Waarom zou je het mensen die willen starten wel of niet aanraden?

Mijn antwoord op die vraagt luidde: “Bloggen heeft altijd zin. Wie puur voor bereik wil gaan, kan beter twitteren, facebooken of instafotograferen, maar voor meer diepgang op een eigen herkenbaar domein, is een blog een heerlijk rustpunt. Doe het omdat je het leuk vindt, ongeacht het bereik.”

Joost de Valk reageerde op me: “Voor langdurig bereik is een blog nog steeds de beste vorm. Twitter is ernstig vluchtig.”

Elja Daae: “Toch het gevoel dat de groei van blogs aan het afnemen is. Jammer voor al die mensen en bedrijven die niet bloggen, denk ik vaak.”

De Valk: “Ik geloof niet dat ik dat kan beamen, misschien dat het in Nederland nu ff minder is maar of dat wereldwijd ook zo is weet ik niet. Het zijn er wel echt nog steeds véél.”

Patrick Mackaaij: “WordPress lijkt stevig door te groeien. Al is dat nu veel breder dan bloggen natuurlijk.”

De Valk: “Ja de groei van WordPress is niet per se blogs alleen, maar Tumblr (recentelijk gekocht door de oprichter van WordPress) groeit ook nog steeds, andere platformen ook. De vorm verandert wat, maar het schrijven blijft.”

Mirck: “Zeker, bloggen gaat heus niet verdwijnen. Maar nieuwe bloggers moeten niet denken dat ze er snel even heel veel bereik mee kunnen creëren. Dat vergt doorzettingsvermogen. (Geldt trouwens ook voor invloedrijk zijn op social media.)”

De Valk: “Eens. Het vergt inspanning. Zoals bijna alles wat de moeite waard is.”

Bloggen blijft, daar zijn we het over eens. En #blogpraat blijft ongetwijfeld ook een actief gebruikte hashtag. Maar dan wel zonder de bezielende leiding van Elja Daae en Raymond Snijders. Deze twee initiatiefnemers stoppen met het beheren van het blogdebat. Bedankt voor het jarenlang aanzwengelen van alle nuttige en gezellige gesprekken over bloggen!

Jeroen Mirck, hoofdredacteur van Marketingfacts.nl

Foto: Blake Wisz (via Unsplash)

Tags: , , , ,

Leave a Reply