Mijn blogjaar 2019 in cijfers

New York Pizza (2019)

Het was voor mij een goed blogjaar, maar niet zozeer op mijn eigen blog. Klinkt paradoxaal, maar is wel waar. In de maalstroom van de grote getallen is een individuele blog meestal nagenoeg onzichtbaar. Daarom koester ik de grote én kleine cijfers.

Eerst de grote cijfers. Mijn tweede jaar bij Marketingfacts was persoonlijk gezien een topjaar. Ik steeg van zes naar drie op de jaarlijst van de meest actieve bloggers. Niet alleen schreef ik veel, maar mijn blogs werden ook goed gelezen. Vijf van mijn 41 blogposts staan in de top-20 van meest gelezen Marketingfacts-artikelen uit 2019. Ik ben dus een soort hofleverancier.

Uit het jaaroverzicht op Marketingfacts.nl is deze ‘eigen’ topvijf af te leiden:

  1. Welke 1 april-grappen gaan viraal in 2019? (49.000 views)
  2. ReclameReview: La Casa de Papel breekt in bij Ster-blok (40.200)
  3. ReclameReview: de grote bloemkolen van New York Pizza (37.500)
  4. Hoeveel actieve twitteraars zijn er in Nederland? (35.900)
  5. ReclameReview: Allsecur wordt Allianz Direct, wat nu? (27.800)

Blogposts met tienduizenden views tref je op JeroenMirck.nl al een tijdje niet meer aan. Dat soort aantallen stammen uit de jaren dat ik geregeld een fittie had met GeenStijl en PowNed. Wat opvalt uit mijn topvijf van 2019 is dat het louter artikelen zijn over de lokale politiek. Grappig dat uitgerekend het onderwerp met een gegarandeerd beperkt bereik… het beste bereik oplevert voor mijn blog.

Andere onderwerpen (over mijn werk of muziek) zijn veelal doorplaatsingen van artikelen die eerder elders verschenen, wat succes bij lezers en Google niet bevordert.

Dit zijn de vijf best gelezen blogs van JeroenMirck.nl in 2019:

  1. Politieke column: Mijn afscheid (868 views)
  2. Hoe een journalist verzandt in eigen obsessies (488)
  3. Politieke column: Calimero in Nieuw-West (224)
  4. Politieke column: Echoput (153)
  5. Politieke column: Straatkunst (146)

Eigenlijk zou ik ook mijn blogcijfers moeten publiceren over blogs, opinies en artikelen die op andere platformen verschenen, maar die statistieken heb ik meestal niet. Voor Amsterdam Centraal, waar mijn politieke columns verschijnen, zal ongetwijfeld een vergelijkbare rangorde gelden als voor mijn eigen weblog. Nieuw dit jaar zijn mijn publicaties over muziek op OndergewaardeerdeLiedjes.nl.

Mijn meeste schrijfsels verschenen op de website van MarketingTribune, maar dat gaat vanaf januari veranderen. Ik stop daar namelijk. Ik verwacht daardoor een flinke toename van het aantal publicaties op zustertitel Marketingfacts.nl. Mooi, want daar scoorde ik dit jaar het best.

Jeroen Mirck is hoofdredacteur van Marketingfacts.

Coffee!

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply