Muzikaal mitrailleurvuur van Goran Bregović

Goran Bregović

“Three letters form Sarajevo.” Onder die titel speelt ‘keizer van de Balkan’ Goran Bregović deze dagen drie concerten in Nederland. Begeleid door zijn eigen Wedding and Funeral Ensemble, maar ook door het Noord Nederlands Orkest. Het schijnt een grandioos feest te zijn. Ik ben dol op zijn muziek, maar kan er helaas niet heen. In plaats daarvan breng ik een geschreven ode aan Bregović.

Ooit was Oostblok een heel gangbaar begrip, net als Koude Oorlog en Derde Wereld. Dat was in de jaren tachtig van de vorige eeuw, toen de wereldpolitiek redelijk overzichtelijk was. Na de val van de Berlijnse muur werd alles ingewikkelder. Het grootste kruitvat van Europa werd toen het voormalige Joegoslavië.

Als je mij vraagt welke muziek uit Oost-Europa me het meest is bijgebleven, kom ik in die bloedige Balkan uit. Bij een extravagante speelfilm ‘Underground’ van de Servische regisseur Emir Kusturica, waarin we twee Joegoslavische vrienden volgen vanaf de Tweede Wereldoorlog tot de burgeroorlog die het eigen land eind vorige eeuw verscheurde.

Boom, boom, boom, boom! Kalashnikov!

‘Underground’ blonk uit door excentrieke beelden, waar Fellini zijn vingers bij zou hebben afgelikt. Het geheel werd ondersteund door een memorabele soundtrack van de componist Goran Bregović, die er vol in kletste met een enorm ensemble.

Meerdere liedjes werden brassband-klassiekers, zoals het aanstekelijke Kalasnjikov. Eerst die prikkelende blazers, daarna het met een uptempo-drumritme ondersteunde “Boom, boom, boom, boom, boom!” Een heerlijk nummer, dat je brein na de eerste beluistering nooit meer verlaat. Alsof je een AK-47 leeg schiet boven je hoofd. Beter kon de Joegoslavische chaos van rond de eeuwwisseling niet worden verwoord.

Eerder verschenen op muziekblog Ondergewaardeerde Liedjes, als onderdeel van de Oostblok-battle.

Tags: , , , ,

Leave a Reply