Gastbloggen op mijn eigen blog (2)

La Casa de Papel

Net als vorig jaar heb ik ook deze zomer weer gegastblogd op mijn eigen blog. Huh, kan dat dan? Ja, dat kan. Als hoofdredacteur van vakblog Marketingfacts heb ik tal van marketing-experts onder mijn hoede die bloggen over hun eigen kennisdomein. Net als vorig jaar nam ik deze zomer een vaste rubriek over van een vaste gastblogger die even een viertal weken op vakantie was. En dat was heerlijk.

Een rubriek overnemen van iemand anders is geen sinecure. Soms moet je het ook gewoon niet willen, omdat je simpelweg de expertise ontbeert die de vaste auteur wel heeft. Daarom heb ik deze zomer geen invalblogs geschreven over SEO, user experience of Google Ads.

Een rubriek die ik wél graag overneem is ReclameReview. Een wekelijkse rubriek van copywriter David Brinks, die inmiddels al 585 afleveringen schreef. Hij bespreekt telkens één reclame-campagne, waarbij hij ingaat op doelstelling en uitwerking, om uiteindelijk een persoonlijk oordeel te vellen.

Laat ik nu net over reclame al zeker vijftien jaar schrijven, voor achtereenvolgens Adformatie, Emerce en MarketingTribune. Niet dat je daardoor meteen in de huid van een reclamemaker kunt duiken, maar je weet wel wat er te koop is, wat al eerder is gedaan en wat doorgaans werkt, en wat niet.

Videochatten met Marietje

Vorig jaar viel ik drie weken lang in voor David en schreef ik over campagnes van KPN, Dommelsch en Plus Supermarkten. Die extra inzet bezorgde me prompt een van mijn best gelezen blogs ooit op Marketingfacts: mijn bespreking van de KPN-commercial waarin een zakenman op het podium van een volle congreszaal per ongeluk gaat videochatten met zijn dochtertje Marietje heeft inmiddels ruim 36.000 views gescoord.

Een mooie uitdaging dus, al zijn dit soort aantallen views niet op bestelling leverbaar. Toch lukte het heel aardig. Ik schreef de afgelopen weken vier ReclameReviews: over New York Pizza, Netflix, Pride Amsterdam en AllSecur dat voortaan Allianz Direct heet.

Over Pride Amsterdam werd afgelopen maand zo ontzettend veel geschreven dat die blog geen uitschieter werd. AllSecur deed het al een stuk beter: met dank aan de daarin figurerende broers Tim en Tom Coronel die mijn tweet over ‘hun’ campagne gretig van commentaar voorzagen, haalde ik binnen een week 10.000 views. And still counting, want de campagne is nog steeds op televisie en ook nog steeds voer voor discussie.

Netflix en New York Pizza

Maar het beste nieuws moet nog komen. Mijn andere twee reclame-recensies steken ‘Marietje’ van KPN serieus naar de kroon: de omstreden bloemkolen-commercial van New York Pizza heeft inmiddels 34.000 views, terwijl Netflix alweer ruim boven de 35.000 views zit. De activatie-campagne voor de Spaanse misdaadserie La Casa de Papel houdt de gemoederen flink bezig en ook de interesse voor de Netflix-serie zelf zorgt via Google voor veel bezoek. Het zal niet lang meer duren voor hij Marietje voorbij streeft.

Deze week zit mijn werk als reclame-recensent er voorlopig weer even op, want David is terug van vakantie. Hij pakte prompt een campagne op die ik afgelopen week ook heb overwogen: de KPN-commercial waarin miljonair Hans wordt ingezet om ook de klanten van het opgeheven merk Telfort worden aangesproken. Een lastige spagaat, zo’n typetje onder een andere merkvlag. Een wisseling als gastblogger is eenvoudiger. Ik kan niet wachten om het volgend jaar opnieuw te doen!

Jeroen Mirck is hoofdredacteur van Marketingfacts.

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply