Dit is het nieuwe Marketingfacts Jaarboek

Boeklancering (2019)

Hij is er weer: het Marketingfacts Jaarboek. Woensdag hielden we hem ten doop op het zonnige terras van Tolhuistuin, restaurant annex popzaal aan de noordoever van het IJ. Naast onze vakblog brengen we al veertien jaar lang een jaarboek uit. De essentie van marketing, onderbouwd met cijfers en cases. Voor ons als huidig redactieteam was het de tweede editie en in alle opzichten (planning, content én design) beter dan ons vorige boek.

Daar stonden we dan in Amsterdam Noord: redactie, auteurs, bloggers en andere vrienden van Marketingfacts. Zelf hield ik als hoofdredacteur een korte speech (zie foto). Ons stempel als nieuwe redactieteam begint steeds zichtbaarder te worden. Dat mag ook wel, want net zoals het vak voortdurend verandert, moet ook het Marketingfacts Jaarboek mee veranderen. Zo kunnen we blijven voorzien in de behoefte aan actuele vakkennis, de behoefte om kennis te blijven bijspijkeren.

Marketing ligt onder vuur

Marketing is een mooi en breed vak, maar bovenal een vak dat meer dan ooit onder vuur ligt. Wetgeving legt steeds meer restricties op, voortkomend uit de ruimte die marketeers zich in de loop der jaren hebben toegeëigend. Daarbij speelt privacy van consumenten een belangrijke rol. Tegelijk worden bedrijven steeds nadrukkelijker aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat risico kan juist ook kansen bieden, zo bewijst de stormachtige opkomst van purpose-marketing.

Kortom: het is nooit saai in marketingland. Die voortdurende dynamiek proberen we in dit jaarboek te vangen. Lees alvast een voorpublicatie van mijn inleiding op Marketingfacts.nl.

Essentiële thema’s

Met dit nieuwe jaarboek gaan we nog verder de diepte in. We verkennen alle actuele onderwerpen in marketing, beschreven door experts uit het vak zoals Ronald Voorn (Hogeschool Utrecht, UTwente), design-expert Roel Stavorinus, Danny Oosterveer (marketeer van Burgers’ Zoo) en Beate van Dongen Crombags (EY VODW). Uitvoerig gaan zij in op essentiële thema’s zoals marketingstrategie, advertising, contentmarketing en customer service.

Dit jaar besteedt het Marketingfacts Jaarboek speciale aandacht aan purpose, privacy, martech en e-commerce, leg ik uit in het persbericht van de uitgever. Marketingfacts, met NIMA als partner, blijft op die manier voorzien in een voortdurende behoefte aan actuele vakkennis. Met dit nieuwe handboek als tastbaar voorbeeld. Daar hebben we op geproost in Amsterdam Noord, met auteurs, collega’s en vrienden. Want een boek maak je nooit alleen.

Marketingfacts Jaarboek 2019-2020 kun je hier bestellen.

Marketingfacts Jaarboek 2019-2020

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply