Leestips: fundraising, fanbeleving en failliet gaan

Tennisfans bij Davis Cup

Nieuws gaat snel. Zo snel dat ik zelf soms het overzicht verlies van al mijn schrijfsels. Zeker in de dubbelfunctie die ik heb: naast hoofdredacteur van Marketingfacts ben ik ook nieuwsredacteur van MarketingTribune. Daarom hier een aantal krenten uit de pap van mijn nieuwswerk: vijf quotes uit vijf interviews, plus de links naar de complete verhalen.

Jacco van der Graaf: ‘Failliet gaan is surrealistisch’

Een kwart eeuw lang was Jacco van der Graaf directeur van Make Your Mark, maar begin 2015 ging zijn reclamebureau failliet. Hij pakt het bureau nu weer op in een nieuwe vorm, vertelt hij in een interview met MarketingTribune. “Na vier jaar tevens in Londen kantoor te hebben gehouden bleek in 2011 dat de recessie niet ten einde kwam. Onze Britse ‘Ltd’ ontmantelen kostte veel geld. Terug in Nederland was het verlies reden tot onrust. Ik heb het nog tot begin 2015 kunnen rekken en er uiteindelijk voor gekozen om de stekker eruit te trekken middels een eigen faillissement om geen leveranciers te duperen. Als je zoiets doet is het heel surrealistisch; van de ene op de andere dag ben je niet alleen je inkomen kwijt maar verlies je ook je sociale status.”

Zo bouwt tennisbond KNLTB aan fanbeleving

De KNLTB komt met een nieuwe marketingstrategie waarbij toptennis wordt ingezet als aanjager voor sportbeleving. De campagne ‘Beleef het beste’ moet bijdragen aan de groei van tennis in Nederland. Een gesprek met Albert-Jan Smid, manager Commerciële Zaken en Events bij de tennisbond, over marketing, sponsoring en zelf content maken. “We maken en distribueren onze eigen content momenteel op kleine schaal. Alle grote sportorganisaties in de wereld die eigen rechten vermarkten, gaan die kant op.”

Captains: ‘Niet device maar verhaal is leidend’

Contentbureau Digital Captains heet voortaan Captains, om zich breder te kunnen profileren. Dat mag ook wel voor een bureau dat zichzelf omschrijft als ‘het meest onbekende bureau van Nederland’. Reden om de twee eigenaren te interviewen. Dat leverde een vermakelijk gesprek op.

Jop Goslinga: “Ach, een beetje zelfspot kan geen kwaad.”

Remy Steijger: “En ik denk dat het ook wel klopt trouwens. Wij hebben ruim drie jaar niets gedaan aan onze naamsbekendheid, we schreven ons niet in voor awards, deden nooit mee aan pitches en zaten niet met ons kantoor in Amsterdam.”

Goslinga: “Het was deels ook een bewuste keuze, want het gaf ons mooi de tijd om in alle stilte te ontwikkelen en te ontdekken waar wij écht goed in kunnen worden. En geloof me, die tijd hebben we nodig gehad.”

Steijger: “Dus bedankt voor het niet eerder bellen voor een interview!”

Perfect koppel: Port of Amsterdam en Scheepvaartmuseum

“Het bijzondere is dat we deze tentoonstelling volledig door het bedrijfsleven laten financieren. Er komt geen overheidssubsidie aan te pas”, vertelt Daan van de Weijer, marketeer van het Scheepvaartmuseum. Op zich ligt hier ook wel een praktische reden aan ten grondslag: “Los van het feit dat wij het belangrijk vinden dat bedrijven een bijdrage leveren, is het natuurlijk ook zo dat eerdere exposities fors hebben gedrukt op onze culturele sponsoring en financiering.”

Minke Booij: ‘Slimmer geld verdienen met fundraising’

“Elk jaar weer is het Spieren voor Spieren Gala een groot feest voor alle gasten, maar we wilden het dit jaar eens anders doen”, vertelt Minke Booij, directeur van Spieren voor Spieren. “Normaal gesproken organiseren we net als veel andere goede doelen een veiling met spectaculaire items. Alleen is het zo dat bij een veiling niet alle gasten mee kunnen doen. De instapwaarde ligt soms al hoog en de items gaan naar de hoogste bieder. Wij kregen steeds vaker als feedback: ik wil graag bijdragen maar het lukt me niet. Daarnaast nam de veiling een groot deel van de avond in beslag waardoor er minder tijd was om te dansen en te netwerken. Dit jaar wilden we graag dat alle 400 gasten mee konden doen voor een bedrag waar zij zich prettig bij voelen en optimaal konden genieten van een bijzondere avond. Om dit te bereiken moesten we het anders aanpakken, maar daar is wel een dosis lef voor nodig want de veiling zorgde al jaren voor een prachtige opbrengst.”

Jeroen Mirck heeft een dubbelfunctie: hij is hoofdredacteur van Marketingfacts en redacteur van MarketingTribune.

Scheepvaartmuseum

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply