Hoe goed zijn de 1-aprilgrappen van 2019?

1-aprilgrappen 2019

Een verplicht nummer voor elke contentmarketeer: de 1-aprilgrap. Net als vorig jaar heb ik een overzichtsartikel geschreven voor Marketingfacts, met commentaar op hoe bedrijven hun inhakers inzetten. Over de hele linie tekent zich een tendens af die vergelijkbaar is met vorig jaar: de meeste grappen zijn net iets te obligaat en voorspelbaar, dus tuint vrijwel niemand erin.

Zijn het dus eigenlijk wel échte 1-aprilgrappen? Daar had ik vorig jaar (en het jaar ervoor) al mijn twijfels over en Lode Schaeffer van reclamebureau Indie Amsterdam is het bij RTL Z met me eens:

“Het gaat mis als je van het oerprincipe van de 1-aprilgrap afwijkt. Oftewel, je neemt iemand in de maling en als je onthult dat het een grap was, denkt die persoon: Natuurlijk, wat stom!”

Een goed voorbeeld van een grap die niemand zal geloven is de naamsverandering van Ouwehands Dierenpark, dat vanaf april Hema Dierenpark gaat heten omdat beide bedrijven eigendom zijn van ondernemer Marcel Boekhoorn. Terwijl je deze zin leest, weet je al dat je genept wordt. Een te makkelijke grap.

Beslist.nl komt zelfs met een bingokaart voor 1-aprilgrappen. Zo voorspelbaar is contentmarketing op de eerste dag van april helaas toch wel geworden. Hoe zat het ook alweer met dat streven naar authentieke en relevante content?

Evengoed zijn er genoeg grappen die een glimlach teweeg brengen. Bekijk mijn overzicht op Marketingfacts.nl.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply