Gastbloggen op mijn eigen blog

PLUS-campagne Ismail (2018)

Jezelf in je werk uitdagen, dat is altijd waardevol. Als journalist kun je dat doen door eens iets anders te schrijven dan je normaal doet. Deze zomer heb ik drie weken lang een rubriek overgenomen van een vaste blogger op Marketingfacts: ReclameReview, al jarenlang verzorgd door de onvolprezen copywriter David Brinks. Eigenlijk was ik daardoor even gastblogger op mijn eigen blog.

David Brinks bespreekt al jarenlang elke woensdag reclamecampagnes op Marketingfacts. Ook hij moet af en toe even bijtanken, dus gunnen we hem als redactie natuurlijk een paar weken vakantie. Dat betekende wel dat zijn rubriek drie weken stil zou komen te liggen, dus stelde ik hem voor om ReclameReview tijdens zijn afwezigheid over te nemen. David vond het prima.

Recensies van reclame schreef ik nooit, maar als oud-redacteur van reclamevakblad Adformatie en huidig redacteur van MarketingTribune (wat ik combineer met Marketingfacts) voelt dat toch heel erg vertrouwd. Dit resulteerde in drie reclame-recensies:

  1. ‘Marietje’-commercial van KPN: mooie of valse emotie?
  2. Dommelsch-activatie met ‘Pilsjasje’: onderscheidende zomeractie in de zwaar competitieve biermarkt?
  3. ‘Ismail’-commercial van Plus Supermarkten: belangrijk statement of politiek-correcte emo-multiculti?

Deze week is David Brinks weer terug op zijn post, met een bespreking van de Ziggo-commercial met Ruud Gullit en Max Verstappen. Het was een eer en een genoegen om hem even drie weken te mogen vervangen. Wat mij betreft doen we dat volgende zomervakantie opnieuw.

Bovendien heb ik de smaak te pakken en overweeg ik gedurende het jaar ook eens wat vaker reclames te reviewen voor zustertitel MarketingTribune. De recensie van de Plus-commercial heb ik hiervoor alvast herschreven. Op naar meer reviews, op naar meer ‘gastblogs’ op mijn eigen blog.

Jeroen Mirck is hoofdredacteur van Marketingfacts.

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply