Blogjaar 2017: versnippering en clickbait

Typewriter

Bloggen is dood? Welnee. Toch gebruikte ik die woorden jaren geleden, om aan te geven dat bloggen fundamenteel is veranderd. Zo fundamenteel dat je je kunt afvragen of de term ‘bloggen’ nog wel de lading dekt. Maar dat is een definitiekwestie. Digitaal verhalen vertellen zal altijd belangrijk blijven.

De verandering merk je wel sterk aan de manier hoe mensen hun verhalen delen en hoe ze worden gelezen. Direct op social media publiceren is vaak effectiever dan mensen naar een eigen platform lokken. Dat geldt ook voor mijzelf: veel van mijn blogposts verschijnen ook elders. Op themasites, op Facebook en op de blogsectie van LinkedIn.

Die versnippering zorgt ervoor dat je veel mensen kunt bereiken, maar dat de afzonderlijke kanalen niet per se heel veel bezoekers trekken. Mijn eigen blog op JeroenMirck.nl heeft daar al jaren last van. Daarom hecht ik slechts minder waarde aan het publiceren van een jaarlijst. Maar vooruit, dit zijn de meest gelezen stukken:

  1. Nieuwe klus: contentmanager Marketingfacts
  2. Politieke column: Eberhard en Nieuw-West
  3. Gemeenteraad, laat heel Amsterdam meedoen!
  4. Jan Kruis (1933-2017) #poepaanjeschoen

Inderdaad: de aankondiging dat ik vanaf komend jaar een marketingblog ga leiden, levert op mijn eigen blog de meeste lezers op. Het laat zich vergelijken met krantenlezers die graag artikelen over papieren media lezen, of tv-kijkers die dol zijn op overzichten van de meest markante tv-momenten.

Op LinkedIn, waar ik slechts een deel van mijn blogs doorplaats, komt hetzelfde bericht over Marketingfacts bovendrijven. Blij ben ik met de vele┬álezers voor mijn persoonlijke blogpost ‘Een nieuwe Brexit’, waarin ik al spelend met taal eigen beslommeringen koppel aan mondiale problemen. Clickbait wellicht: de hoofdrol is voor mijn┬ákat, de prachtige Britse korthaar Django.

  1. Nieuwe klus: contentmanager Marketingfacts
  2. Reclamewereld op drift?
  3. Jeroen Mirck voorzitter sectie Freelance Journalisten
  4. Een nieuwe Brexit

Vorig jaar had ik beloofd om ook meer te gaan experimenteren met Blendle, maar aldaar publiceren via Reporters Online heb ik dit jaar minder kunnen doen dat vooraf gedacht. Dat kwam deels door afspraken met opdrachtgevers en deels door gebrek aan tijd om artikelen te bewerken voor Blendle.

Komend jaar zal ik als (na jaren zowaar weer) journalist in loondienst opnieuw weinig tijd hebben voor aparte publicaties bij Reporters Online. Toch wil ik eigen observaties over media- en digitale trends blijven delen. Mijn blog gaat de komende maanden eindelijk op de schop en krijgt dan ook een Blendle-plugin. Het ideale moment om eigen vakblogs breder te gaan delen. Kortom: bloggen blijft springlevend, ongeacht de veranderende distributievormen.

Jeroen Mirck is journalist voor MarketingTribune.

Mirck-Liveblogger

Tags: , , , , ,

Leave a Reply