Hoe wordt online advertising weer transparant?

Fraude

De reclamewereld was een jaar geleden in de ban van de ANA Papers. De discussie over fraude en torenhoge marges bij mediabureaus vlakte af, maar adverteerder Procter & Gamble gooide onlangs weer olie op het vuur door zijn marketingbudget in te krimpen vanwege ‘ineffectieve online reclame’. Grote boosdoener is volgens velen programmatic advertising, dat transparantie belooft maar juist ondoorzichtig is. Voor Emerce schreef ik een feature met als hamvraag: Hoe gaat de branche het eigen beschadigde imago herstellen?

Is de discussie uit de ANA Papers ruim een jaar na dato terug van weggeweest? “De overheid heeft het nog steeds in het vizier”, zegt internet-ondernemer Maarten Roelofs, die in 2016 stevig de noodklok luidde over de uitwassen in de VS die ook in Nederland zichtbaar waren. “Qua overheidscontracten is er in tien jaar tijd zo’n half miljard euro aan verborgen marges verdampt. Inkoopprijzen gingen drie of vier keer over de kop. Dat gebeurt trouwens nog steeds.”

Toch klinkt het reclamevak weer voorzichtig optimistisch: “Er is inmiddels veel aandacht voor partijen die meer transparantie beloven.” Voor Emerce sprak ik verschillende invloedrijke vakgenoten en zette ik meerdere goedbedoelde initiatieven op een rij. In hoeverre zet dit zoden aan de dijk?

Lees mijn complete artikel op Emerce.nl.

Tags: , , , ,

Leave a Reply