‘Consument pikt traditionele reclame niet meer’

Sticks in ASR-commercial

‘Als je het mij vraagt, verwacht ik van een verzekeringsmaatschappij integriteit. Altijd.’ Met die woorden start rapper Sticks een van de meest spraakmakende commercials van het jaar. Hoe kwamen die twee minuten ‘spoken word’ over verzekeren tot stand? En hoe kijkt adverteerder ASR er op terug? Voor MarketingTribune voerde ik een zomers gesprek met ASR’s marketingdirecteur Bob Stehmann en namens reclamebureau Pool Worldwide de partners Erwin Kleinjan en Paul Meyer. ‘Soms moet je gewoon durven om het totaal anders te doen dan mensen verwachten.’

Smaken verschillen, zeker als een commercial spraakmakend is. Sticks die over verzekeringen rapt, daarover liepen de meningen sterk uiteen. Daags voor dit interview raakte ik nog verwikkeld in een Twitter-discussie met een reclame-creatief die de spot echt ‘nietszeggende kul’ vond. Ik zit in het pro-kamp. Het verrassende aan de discussie was dat Sticks zich er zelf in mengde. De rapper van de roemruchte hiphop-formatie Opgezwolle (in het dagelijks leven heet hij Junte Uiterwijk) legt rustig zijn teksten uit. Hij vindt het cool dat ASR hem veel ruimte heeft geboden. Mooie input om het speciaal belegde zomer-interview in te gaan met de mannen die verantwoordelijk zijn voor deze sterk afwijkende verzekeringsreclame.

Lees mijn complete ASR-interview op MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , ,

One Response to “‘Consument pikt traditionele reclame niet meer’”

  1. Schadeoplossing Says:

    Een reclame kan nog zo mooi, & uniek zijn, als de verzekeraars de klanten blijven duperen door bijvoorbeeld niet de schadevergoeding te geven waar de klanten recht op hebben, dan geeft dat veel meer ‘slecht’ gewicht aan het imago van de desbetreffende verzekeraar dan wat dan ook. Dan kunnen ze TV reclame’s blijven maken tot ze een ‘ons’ wegen.

    De beste reclames blijven de goede referenties van je klanten. Wanneer je klanten aan vrienden en kennissen vertellen over je goede dienstverlening. Ongetwijfeld dat de verzekeraars daar zeker wel mee bezig zijn maar er is altijd ruimte voor verbetering.

Leave a Reply