Twitter al 10 jaar op zoek naar winst

Twitter-Olympic

Twitter bestaat vandaag 10 jaar. Onmisbaar als ‘conversation starter’, maar het bedrijf erachter maakt nog altijd nauwelijks winst. Dat merken we als gebruikers, want er wordt volop geëxperimenteerd met sponsored tweets en reclame in de timeline. Voor MarketingTribune interviewde ik afgelopen woensdag country manager Marc de Vries van Twitter Nederland over de commerciële kansen van het ‘interest network’. Hij zet volop in op komende sportzomer, want hij verwacht veel van grote evenementen als de Olympische Spelen, de Tour en zelfs het Oranje-loze EK Voetbal. “Periscope en GoPro zorgen voor unieke fanbeleving.”

Hoe kun je als merk nou echt beslissend scoren via Twitter? Een goed voorbeeld zijn de Champions League-tweets van SBS6. Die duiken op in de timeline van veel meer Nederlandse twitteraars dan de volgers van de SBS-account. Tijdens de wedstrijd kun je direct de goals terugkijken, met vooraf even kort het logo van sponsor Heineken. “Dit werkt enorm goed”, zegt De Vries. “We gaan dit ook doen tijdens de Olympische Spelen. Wellicht ook bij het EK, al is dat ingewikkelder.”

Ten tijde van de vorige Tour de France trok wielrenner Bauke Mollema veel aandacht met een dagelijkse video waarin hij de etappe van die dag verkende. De video’s waren gemaakt (en gesponsord) door Samsung, co-sponsor van Mollema’s Trek-team.

De Nederlandse wielerploeg LottoNL-Jumbo pakt het weer heel anders aan: fans werden opgeroepen het team aan te moedigen via de hashtag #samenwinnen, waarna de leukste tweets op de tourbus werden gestickerd. Ook Team Giant-Alpecin doet aan acties via Twitter, want ten tijde van de afgelopen Vuelta d’Espagna werden er shirts van kopman Tom Dumoulin weggegeven aan twitteraars die inhaakten op de hashtag #VamosTom.

Allemaal prachtige actie, maar die worden ook via Facebook uitgerold. In hoeverre onderscheidt Twitter zich van deze concurrent? “Facebook is voor mij niet echt live”, zo klinkt het tijdens het Twitter-interview. “Als het om breaking news gaat, is Twitter echt de nummer één. Datzelfde geldt voor het connecten met fans.”

Lees een uitgebreider interview op MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply