[Dossier Schaatsen] Zakt sponsoring door het ijs?

Schaatsen-Corendon

De schaatssport beleeft dit weekend het seizoenshoogtepunt: de WK Afstanden in Kolomna. Positieve aandacht is welkom, want het is nogal een mager jaar, zeker op sponsorgebied. De ploegsponsors Stressless en Corendon maakten beide onlangs bekend na dit seizoen definitief af te haken. Olympisch kampioen Ireen Wüst vond pas vlak voor kerst een (tijdelijke) hoofdsponsor. KPN is uiterst succesvol als schaatssponsor, maar waarom kwakkelt de rest?

Laten we eerlijk zijn: het schaatsen heeft een probleem. Nederlanders zitten nog altijd massaal voor de buis als Sven Kramer zijn 25 rondjes rijdt tijdens de 10 kilometer van de WK Afstanden, maar de rest van de wereld sukkelt ondertussen in slaap. Als hun televisie al aan staat. Logisch dus dat de International Skating Union (ISU) de schaatssport probeert te vernieuwen.

De mondiale bestuurders willen van de langste afstand af, om te beginnen al volgend seizoen tijdens het EK Allround. Recordkampioen Kramer heeft al laten weten zo’n ‘veredeld sprinttoernooi’ te boycotten. Ook wordt er al jaren gegoocheld met de schaatskalender, zonder aantoonbaar succes. Het tegendeel is waar: schaatsers klagen over de planning en ook de tv-kijker raakt het overzicht kwijt.

En de sponsors? Een oorzakelijk verband is niet direct aangetoond, maar feit is wel dat schaatsers de laatste tijd noodgedwongen vaak van sponsor wisselen. Begin dit jaar maakten twee ploegsponsors hun vertrek uit het schaatsen bekend: Corendon en Stressless. Beide stoppen na dit seizoen, terwijl dan nota bene de Olympische campagne begint. Zonde van het geïnvesteerde geld, want de Winterspelen zijn natuurlijk de oogsttijd voor sporter én sponsor.

Lees het complete artikel dat ik schreef voor MarketingTribune. Inmiddels heb ik dat verhaal rijkelijk uitgebreid en geactualiseerd tot een Dossier Schaatssponsoring op Blendle. 

Tags: , , ,

Leave a Reply