Heb jij deze 10 artikelen al gelezen?

Blog-Power

Al een beetje bijgekomen van oudejaarsdag? Voor wie nog een beetje zit uit te brakken op de bank, heb ik hier een paar leestips. Dit zijn de populairste blogposts die ik het afgelopen jaar schreef. Honderden of soms zelfs duizenden lezers gingen je voor, dus wellicht is het ook iets voor jou. Anders gezegd: volgens mijn lezers is dit het beste dat ik in 2015 heb geschreven. Gratis en voor niks, dus doe er je voordeel mee.

Tweeduizendvijftien was mijn vijftiende blogjaar. Toen ik een jaar geleden de balans opmaakte, constateerde ik dat mijn gastblogs bij derden veel meer publiek trekken en dat de discussie met name op social media plaatsvindt, met name op Facebook. Daarom geef ik dit jaar ook de bereikcijfers van populaire stukken elders.

Toch begin ik gewoon met mijn eigen blog. Ik publiceerde dit jaar minder, mede door mijn besluit om te stoppen met de vaste rubriek Mediaweek. Ik schrijf nog steeds voor MarketingTribune, maar mijn commentaren verschijnen voortaan alleen als daar aanleiding voor is. De rubriek werd een te beknellend keurslijf.

Meest gelezen op JeroenMirck.nl

  1. Iedereen een basisinkomen! (885 views)
  2. Hoe de NOS-redactie leerde omdenken (527)
  3. ThePostOnline bezuinigt, maar houdt kapsones (429)
  4. Wat je kunt leren van dit rampzalige persbericht (343)
  5. Je suis Raif (273)
  6. Paper Magazine: verdienmodel tegen infobesitas? (235)
  7. Meer of minder TTIP, meer of minder ISDS? (231)
  8. Vrijheid van meningsuiting eindigt hier… (224)
  9. ZZP’ers gruwen van Wet DBA (221)
  10. ‘Ook Microsoft kan een challenger zijn’ (210)

Free-Raif

Een selectie van mijn meest zakelijke blogposts plaats ik sinds afgelopen zomer door op Pulse, de steeds populairder wordende blogdienst van sociaal netwerk LinkedIn. Een aantal stukken deed het daar beter dan op mijn eigen website. Bovendien wordt er actiever gediscussieerd. Hieronder mijn vijf meest gelezen stukken aldaar.

Meest gelezen op LinkedIn Pulse

  1. Niet ZZP’ers zijn het probleem, maar hun critici (750)
  2. Wat je kunt leren van dit rampzalige persbericht (749)
  3. Eerste Kamer, stem tegen ZZP-wet van Wiebes! (427)
  4. Hoe de NOS leerde omdenken (402)
  5. Hoe kansrijk ben je als startup in Nederland? (320)

Veel meer lezers dan hier en op Pulse scoor ik als gastauteur bij grotere blogs. Zo haalde mijn meest gelezen artikel ‘Iedereen een basisinkomen!’ op Joop.nl ruim 4.000 views. Mijn columns op MarketingTribune schieten soms boven de 20.000 views, maar die cijfers lijken niet helemaal secuur. Daarom maak ik daar geen ranglijst van. Vreemde eend in de bijt is MijnMoment.com, het terugkerende eindejaarsproject van Henk-Jan Winkeldermaat. Mijn afgelopen twee ‘momenten’ (2014 en 2015) trokken beide meer dan 2.000 lezers. Bedenk daarbij wel dat mijn stuk uit 2014 al een jaar beschikbaar is, terwijl mijn nieuwste bijdrage (met evenveel lezers) nog maar drie dagen live staat. Dat zeer persoonlijke stuk spreekt blijkbaar veel mensen aan.

MijnMoment.com

  1. Mijn Moment 2015 (2.135)
  2. Mijn Moment 2014 (2.182)

Joop.nl

  1. Iedereen een basisinkomen! (4.041)
  2. Het einde van de oorlog (1.964)
  3. Tegen de bakker (1.926)

Voor Joop.nl schreef ik dit jaar in totaal drie opiniestukken. Dat zijn er evenveel als op ThePostOnline (TPO.nl), waar ik dit jaar voor het eerst publiceer. Ik wilde gewoon eens een ander publiek aanboren. Hoe goed mijn TPO-columns worden gelezen weet ik niet, dus heb ik de redactie om blogstatistieken gevraagd. Datzelfde geldt voor Amsterdam Centraal, waar ik mijn maandelijkse columns over de lokale politiek publiceer. Wellicht kom ik dus nog met aanvullende cijfers.

Vorig jaar sprak ik mijn twijfels uit over de ideale vorm van deze blog. Sindsdien heb ik een aantal knopen doorgehakt: ik stopte met de rubriek Mediaweek en schrijf hier voortaan minder over lokale politiek. De maandelijkse politieke column is een vaste uitzondering, maar als zodanig wel goed herkenbaar. Lokaal D66-nieuws meld ik niet langer hier.

Publiceren op Pulse is me goed bevallen. In 2016 wil ik mijn beroepsmatige content nog serieuzer aan de man gaan brengen. Daarvoor heb ik contact gezocht met Reporters Online, dat freelance journalisten de mogelijkheid biedt om hun beste stukken in digitale kiosken als Blendle en Myjour te publiceren. Dat biedt mij de mogelijkheid om ook op internet geld te verdienen met mijn schrijfwerk.

Het moge duidelijk zijn dat 2016 voor mij het jaar wordt waarin ik – om een duur woord te gebruiken – een andere contentstrategie ga uitproberen. Sommige artikelen verschijnen alleen elders en achter een betaalmuur, maar ik zal zeker ook gratis blogposts blijven schrijven voor JeroenMirck.nl. Dat vraagt wel om een wat andere vorm van deze blog, maar ik was sowieso al van plan om eens flink te gaan restylen. Genoeg te doen dus in het nieuwe jaar. I’ll keep you posted!

Jeroen Mirck is zelfstandig journalist, gespecialiseerd in marketing, internet en innovatie, en daarnaast bestuurslid van de Freelancers Associatie (FLA).

Typmachine

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply