Webby Awards: vijf Nederlandse winnaars

Webby-Awards-2015-DWDD

Vanavond worden de Webby Awards uitgereikt, voor de beste websites ter wereld. Vijf Nederlandse reclame-, internet- en designbureaus mogen op het gala in New York een prijs komen ophalen. Onlangs zaten ze allemaal aan tafel bij De Wereld Draait Door. Voor MarketingTribune legde ik ze allemaal vijf vragen voor over de Webby’s, websites en hun werk. Die vijf interviews verschenen de afgelopen dagen op MarketingTribune.nl. In dit overzicht staan niet alleen links naar deze vijf interviews, maar ook de vijf antwoorden op de vraag wat het grote misverstand is over websites bouwen.

Paul Veugen, CEO van Human.co, dat won met de app Human Cities:

‘Ik denk dat het publiek over het algemeen geen interesse heeft in de grootsheid van je design-uitdagingen of de technische complexiteit van je product. Bijzondere skills, technologieën of het design-proces zijn niet relevant, het enige dat voor een consument telt is de waarde van je eindproduct.’

Victor Knaap, managing director van internetbureau MediaMonks, betrokken bij drie prijswinnende cases voor Google (met 72andSunny), BIC (met DDB Tribal Düsseldorf) en Pedigree (met BBDO New York):

‘Het grootste misverstand is dat het om websites bouwen gaat. Digitaal is namelijk een veel breder speelveld. De uitdaging is om in een dagelijks veranderende mêlee van mogelijkheden creatie en techniek als gelijkwaardige productiepilaren in te zetten, en ook daar zit een typisch misverstand. De techniek is essentieel, maar vaak als kader, wat betekent dat dit een door creatie gedreven vak is. Alleen dan kan je onderscheidend en overstijgend werk maken.’

Frans Vriesendorp, CEO van online marketingbureau INDG:

‘Websites die zich richten op de long tail en het bereiken van een groot publiek over alle kanalen maken vaak gebruik van standaard platformen met vrij levenloze user interfaces. Aan de andere kant heb je de zogenaamde campagne-sites en apps die eenmalig zijn gebouwd zonder rekening te houden met gebruik over een langere periode en die qua user experience veel verder gaan. Hierdoor bestaat het hardnekkige misverstand dat schaalbaarheid tegengesteld zou zijn aan een prijswinnend concept. Bijna automatisch gaan veel partijen er vanuit dat er een keuze tussen die twee moet worden gemaakt: wij zien juist dat je de rijkheid van de experience enorm kan vergroten door een (extreem) schaalbare setup.’

Jeroen van Erp, creatief directeur van designbureau Fabrique:

‘Het grote publiek heeft niet echt een idee. Een nieuw ontwerp voor een portal voor een groot merk is net zoveel werk als het ontwerpen van een flink gebouw. Als je dat vertelt dan willen mensen nog wel eens verbaasd zijn. Zodra je er iets meer kijk op hebt, snap je dat ontwerpen voor het web een integrale aanpak vergt. Dat is nooit eenvoudig. Het gaat alleen goed als alle disciplines goed samenwerken, bij voorkeur mét de klant.’

Sanne Drogtrop, executive interactive producer van het Amsterdamse reclamebureau 72andSunny:

‘Het grootste misverstand is volgens mij dat mensen denken dat een interactive experience en een website hetzelfde zijn. Een interactive experience is namelijk veel meer dan een website. Het gaat om het creëren van ‘brand experiences’ die de gebruiker meeneemt naar een andere plek. Het gaat om storytelling, op het web, mobile, op televisie, in Virtual Reality-headsets en in real-life installaties. Er is al zoveel rommel online, dat de uitdaging is om innovatieve ervaringen en authentieke content te creëren waarmee mensen willen interacteren.’

Volg de uitreiking van de Webby’s vanavond via de livestream of kijk hem later terug op www.webbyawards.com.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply