Hoe verovert New Skool Media de bladenmarkt?

3Dprint-Magazine

New Skool Media stond vorig jaar in één klap op de kaart door 19 tijdschriften over te nemen van marktleider Sanoma. Inmiddels is de uitgeverij verder aan het uitbouwen. Na het op vrouwen gerichte fietsmagazine Pedala is afgelopen week alweer een nieuwe titel gelanceerd: 3Dprint Magazine. Inge Fraters, hoofdredacteur van Kijk en Know How, runt het nieuwe tijdschrift samen met Maarten Verkoren van 3D-specialist Assembl3d. Voor MarketingTribune interviewde ik haar. Is een blad over 3D-printen een tijdelijke hype of een blijvertje? En wat is New Skool Media nog meer van plan in bladenland?

“Vooropgesteld: we willen natuurlijk een magazine maken waar vraag naar is”, zegt Fraters. “Maar we denken ook echt dat we op het juiste moment komen, dat 3D-printen op een kantelpunt staat en dat het – zeker de komende paar jaar – alleen nog maar groter wordt. Het is heel voorstelbaar dat over een jaar of twee, drie een 3D-printer in huis net zo gewoon is als een inkjetprinter of een spelcomputer. En het customizen van allerlei producten neemt dankzij 3D-printen een enorme vlucht, dat zie je nu al. Dus voorlopig denken we zeker voort te kunnen.”

New Skool Media is een speler die door de overname van veel Sanoma-titels als kool is gegroeid. Wat doet dat met de uitgeverij: kunnen jullie het nog een beetje bijbenen?

“Sterker nog: New Skool Media is speciaal opgericht om met 19 Sanoma-titels aan de slag te gaan! Daar zijn twee voetbal-gerelateerde titels van Blue Flower Media – het vorige bedrijf van een van onze twee eigenaren – aan toegevoegd én alweer twee nieuwe titels bij gekomen: het fietsmagazine Pedala voor vrouwen en nu dus 3Dprint Magazine. Er staat al veel, maar we bestaan nog maar een klein jaar, we zijn nog steeds een start-up, we zijn nog volop in ontwikkeling. Het borrelt en bruist hier. Alles is erop gericht om van New Skool Media een succesvol special interest mediabedrijf te maken.”

Wat kunnen we in de nabije toekomst nog aan nieuwe ontwikkelingen verwachten bij New Skool Media?

“Dicht bij huis: er komt begin juni een grootse restyling aan van Kijk. Daar werk ik op dit moment keihard aan. Kijk heeft vanouds een waanzinnig toffe inhoud op het gebied van wetenschap en technologie. Met de nieuwe koers en de nieuwe ‘look & feel’ willen we laten zien dat Kijk, 47 jaar jong, springlevend en heel erg van nu is. Science is sexy, en Kijk straks ook weer. Dat is het fijne van New Skool Media, dat er weer dingen kúnnen. Ook andere titels mogen weer gerestyled worden, van Seasons en Home & Garden tot Zin. En er gebeurt nog veel meer, vaak samen met derden. Slechts twee voorbeelden: we hopen met New Skool Media een extra slag te slaan op de boekenmarkt en er loopt er een samenwerking met een review-website die volgens een heel nieuw model gaat werken.”

Lees mijn complete interview met Inge Fraters op MarketingTribune.nl. Komende week doe ik nog veel meer interviews voor dit vakblad: dan leg ik vijf vragen voor aan de vijf Nederlandse winnaars van de Webby Awards. 

Tags: , , , ,

Leave a Reply