Hoe crossmediaal zijn NRC, Sanoma en TMG?

Brilmedia

Net als vorig jaar deed ik deze week verslag van het Cross Media Congres in Amsterdam. Livebloggen over crossmedia, het is eigenlijk niet meer dan logisch. Leuk ook om Henk-Jan Winkeldermaat (Punkmedia) weer tegen te komen, die wederom het beeldverslag maakte. En verdomd, we hebben tegenwoordig dezelfde bril! Dat kan geen toeval zijn. Afijn, de sprekers keken door diverse brillen tegen crossmedialiteit aan. Enkele creatieven stonden stil bij de laatste trends, waarbij de mobiele app Periscope door meerdere sprekers ook direct werd ingezet om live te streamen. Rens Plandsoen van RLVNT streamde zelfs dubbel, om te checken welke applicatie meer bezoekers trekt: Periscope of Meerkat. 

Ook de ‘oude’ media werden uitgedaagd om hun crossmedialiteit te bewijzen. Drie klassieke print-uitgevers stonden op het podium te verdedigen hoe zij de nieuwe tijd naar hun hand gingen zetten. Dat kwam niet bij alledrie even overtuigend over. Als liveblogger schreef ik drie artikelen over hun presentaties:

  1. TMG-topman Geert-Jan van der Snoek botste deze week hard met Telegraaf-hoofdredacteur Sjuul Paradijs, die prompt ontslagen werd danwel vertrok. Hij lichtte zijn opknip-strategie toe, maar wist niet echt te overtuigen.
  2. Ook Sanoma is zoekende, maar lijkt verder te zijn dan TMG. Sanoma-CEO Peter de Mönnink experimenteert met ‘adressable tv’ (waarbij televisie en webvideo gecombineerd wordt gemeten) en kondigde het platform Millennial.tv aan, dat adverteerders een beter bereik van jongeren belooft.
  3. Van NRC Media kwam redactiechef Freek Staps vertellen over de digitale zakenkrant NRC Q, die het klassieke journalistieke denken helemaal probeert om te gooien. Een sterke inhoudelijke case, waarbij als enige het woord ‘verdienmodel’ niet viel. Verfrissend, maar het publiek leek juist daarnaar benieuwd.

Na het congres werden ‘s avonds de Cross Media Awards uitgereikt. Het nog altijd driftig zoekende Sanoma werd daar nogal rijkelijk bekroond met twee hoofdprijzen. Ter compensatie hadden we overdag internet-ondernemer Michiel Frackers voor de kritische vragen. “Die krant van jou is toch hartstikke dood?”

Liveblogger nodig? Neem dan contact op!

Tags: , , , ,

Leave a Reply