Hoe Fashiolista/IMA influencer-bloggers bereikt

IMA-Fashiolista

Als absolute fashion-dodo moet je niet bij mij zijn voor de laatste hipster-trends op het gebied van mode en lifestyle. Toch heb ik me voor MarketingTribune gewaagd aan een interview met de drie oprichters van Fashiolista, die sinds deze week een breder bureau zijn gestart: Influencer Marketing Agency (IMA). Alles draait hierbij om het koppelen van merken met social influentials, zoals vloggers, Instagrammers, fashion-bloggers, stijl-iconen en wat dies meer zij. Fascinerende materie, ook als je geen Gucci-tas kunt onderscheiden van Taiwanese nepmerken. O ja, ik vroeg ze ook naar de op Twitter en Facebook flink bekritiseerde trend in mannenmode: in je kekke sweatpants (mét jasje) naar kantoor. Mág dat van deze fashion-experts?

Jongeren bereiken wordt steeds lastiger in het gefragmenteerde medialandschap. Dat vraagt om een gerichte benadering van bloggers, Instagrammers en andere social influencers. In Nederland was Fashiolista.com al sinds 2010 een grote speler op het gebied van influencer-marketing, maar de drie oprichters Maddie Raedts (27), Emilie Tabor (27) en Joost Nauta (33) gaan nu hun horizon verbreden: niet alleen fashion, maar ook food, reizen, sport en lifestyle. Vanaf deze week opereren ze onder een nieuwe naam: Influencer Marketing Agency (IMA).

Voor MarketingTribune had ik een exclusief interview met deze drie über-influentials. ‘Hoe IMA is gegroeid, zo groeien ook de influencers mee: van kleine styleblogs naar ondernemende dames. De mannelijke influencermarkt is trouwens flink in opkomst.’ Het complete interview lees je op MarketingTribune.nl, maar hier op mijn blog licht ik er een paar passages uit.

Hoe gaat IMA precies te werk? Hoe gaan jullie om met de influencers in jullie netwerken en hoe koppel je die aan merken?

Nauta, Raedts en Tabor: ‘We spotten doorlopend nieuw talent en zijn er goed in geworden om opkomende influencers in een vroeg stadium te herkennen. We kennen alle influencers in ons netwerk persoonlijk en weten daarom de perfecte match te maken met merken. Voor we aan het matchmaking-proces beginnen, zorgen we dat we tot in detail de essentie van het merk begrijpen. Alleen dan kunnen we zorgen dat er een juiste match wordt gemaakt die authentiek is, zodat onze influencers enthousiaste merkambassadeurs worden. Er zijn helaas nog teveel bedrijven en bureaus die willekeurig grote influencers benaderen, zonder te letten op de juiste fit. Dit leidt helaas vaak tot teleurstellende resultaten.’

Jullie benadrukken het belang van earned media, maar in hoeverre draait het bij influencer-marketing ook om betaalde aandacht? Als marketingblogger word ik zelf ook met enige regelmaat benaderd om tegen betaling ergens over te schrijven. Dat zal in fashion en lifestyle ongetwijfeld ook vaak gebeuren. Bemiddelen jullie daar ook in? En hoe hou je dan de authenticiteit van een influencer intact?

‘De influencers zijn over de afgelopen jaren erg invloedrijk geworden en hebben in vele gevallen een gigantisch bereik. Velen van hen hebben daarom ook van hun blog of social media-kanaal hun werk gemaakt en zijn zakelijker geworden als het gaat om verzoeken van merken. Er worden dus zeker vergoedingen betaald en de bemiddeling daarin is een onderdeel van wat wij doen. Een betaling hoeft echter niet ten koste te gaan van de authenticiteit. Door de hele specifieke matchmaking zorgen wij voor samenwerkingen die authentiek blijven. Ook vinden we het belangrijk dat de redactionele vrijheid van de influencer intact blijft, zodat ze hun eigen verhaal kunnen vertellen in een samenwerking. Juist de vrijheid van een blogger maakt de content uniek en effectief, en we bewaken dit dan ook in elke samenwerking die we opzetten. Daarnaast streven wij naar samenwerkingen voor de lange termijn in plaats van eenmalige projecten om influencers echt langdurig als merkambassadeur voor een merk in te zetten.’

Welke trends en ontwikkelingen zien jullie in influencer-marketing? Waar gaat jullie vakgebied naartoe?

‘We zien op dit moment een grote trend op het gebied van food, health en sports. Instagram staal vol met “fit girls & boys” en dit zijn ware communities. FitgirlCode is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zien wij dat influencers steeds meer worden ingezet als campagne-gezichten, spokesperson of hoofdpersoon van een editorial video. Het is niet meer enkel op de influencer-kanalen zelf waar het zich afspeelt, maar juist ook contentcreatie voor de owned media-kanalen van merken zelf is mega-belangrijk. Het zijn echt de modellen en celebrity’s van deze tijd.’

Kunnen jullie alle drie een influencer noemen die je persoonlijke favoriet is en waarvan je ook vindt dat veel meer mensen die zouden moeten leren kennen. Wat maakt die persoon voor jou uniek, wat in zijn of haar unieke invloed?

Joost Nauta: ‘De mannen-influencermarkt is nog erg in opkomst, hier ligt nog veel potentie. De twee mannen van Colourful Rebel groeien enorm hard en weten een goeie mix van leuke content aan de man te brengen.’

Emilie Tabor: ‘Lizzy van der Ligt, ik vind haar prachtig en leuk en ik wordt oprecht geïnspireerd door wat zij draagt en ga vervolgens door haar zelf tot kopen over. Typisch voorbeeld van een echte influencer die geboren is als stijlicoon, natural beauty en hoge gunfactor. Ze past als een kameleon bij veel merken, is enthousiast en groeit enorm hard op Instagram. Fashionblogger Manrepeller uit de VS had laatst zelfs wat over haar gepost. Nou, dan val je wel op.’

Maddie Raedts: ‘Yara Michels, we werken al met haar sinds 2010. Het is erg mooi om te zien wat ze allemaal heeft opgezet en bereikt. Hoe IMA is gegroeid, zo groeien de influencers ook mee. Van kleine styleblogs naar ondernemende dames met eigen online platformen. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Anna Nooshin die net online is met haar YouTube-kanaal en binnen een paar dagen al over de 5.000 subscribers zit. In Nederland heb je een klein clubje diehard-influencers die het langst meedraaien en net als wij precies weten hoe de business in elkaar steekt. We hebben veel ontwikkelingen meegemaakt en dit maakt onze invloed uniek.’

Tot slot : deze week las ik op Business Insider dat fashionista’s een trend signaleren dat mannen steeds vaker in hippe sweatpants onder hun jasje naar het werk komen. Help me even uit deze nachtmerrie: joggingbroeken op de werkvloer zijn toch écht not done?

‘Haha! Nou, dat ligt er helemaal aan wat voor joggingbroek. Maar een mooie kwaliteit zwarte sweatpants kan prima bij IMA, onder het mom van sporty chic.’

Lees het compete interview op MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply