Acht jaar op Twitter

Toeval of niet: op de dag dat ik de melding zag dat ik acht jaar op Twitter actief ben, heb ik mijn krantenabonnement opgezegd. Het één heeft ogenschijnlijk niets met het ander te maken, maar tegelijk natuurlijk ook weer alles. Want Twitter is de hedendaagse newsreader – daar waar de krant dat was in de twintigste eeuw. In feite vermoordt Twitter mijn krant. 

Uit liefde voor het vak – of wellicht uit beroepsderformatie – ben ik als journalist toch nog lang een lezer van papieren kranten gebleven. Het heeft immers iets rustgevends, al bedoelen mensen die dat zeggen wellicht vooral dat ze kranten lezen nostalgisch vinden. Een tablet leest toch minder makkelijk, al wordt dat ongemak ruimschoots gecompenseerd door de veelvoud aan content die je op dat attribuut tot je beschikking hebt.

De krant gaat dus de deur uit, maar dat wil niet zeggen dat ik in toenemende mate ben gaan twitteren. In tegendeel: elk jaar plaats ik juist minder tweets. Toch is Twitter een ideaal snackmoment voor nieuws en vrijblijvender informatie. Net als Facebook. ‘Mijn’ krant (ik mag het nu nog even zeggen) Het Parool is online verre van ‘social’. Tuurlijk, de krant twittert. Maar waarom ogen Nederlandse krantensites nog altijd zo gedateerd?

twittervogeltjeThe Guardian en New York Times snappen het, terwijl in eigen land NRC het online heel redelijk doet. De meeste kranten zijn echter nog vooral platte doorvertalingen van print, alles behalve interactief. Prima, dan interacteer ik wel zélf mijn nieuwsaanbod bij elkaar. Mede mogelijk gemaakt door Twitter. Al acht jaar lang.

Jeroen Mirck is freelance journalist.
Volg hem via @JeroenMirck.

P.S.: Overigens betogen Jo Bardoel en Huub Wijfjes in hun deze week gepresenteerde boek ‘Journalistieke cultuur in Nederland’ eveneens dat social media een bedreiging zijn voor de journalistiek, maar hun argumentatie is een andere: het functioneren van sociale media heeft invloed op de keuzes die mediabedrijven maken, en daarmee op hun onafhankelijkheid. Hoe dan ook: op allerlei manieren lijdt de journalistiek onder Twitter en consorten.

Tags: , , , , ,

3 Responses to “Acht jaar op Twitter”

  1. Arnoud Says:

    Ik lees het Parool in de digitale uitgave. Alleen in het weekend de papieren krant. Scheelt een hoop papier.
    Ik denk niet dat een voorkeur voor een papieren krant met nostalgie te maken heeft. Het is inderdaad rustgevend, papier leest nu eenmaal lekkerder. Behalve in donker.

  2. Jeroen Mirck Says:

    Ik heb er niet voor gekozen om een digitaal abonnement te nemen, Arnoud. Er staat immers al zo ontzettend veel nieuws en achtergrond online. Wel ga ik op zaterdagen losse kranten kopen. Daar neem ik geen abonnement voor, want dan kan ik lekker een beetje wisselen tussen kranten: de ene keer Het Parool, de andere keer een landelijke krant. Die vrijheid biedt geen enkel abonnement.

  3. Jeroen Mirck Says:

    Ik heb zojuist een Post Scriptum toegevoegd: ook Jo Bardoel en Huub Wijfjes betogen in hun afgelopen week verschenen boek ‘Journalistieke cultuur in Nederland’ dat social media een bedreiging zijn voor de journalistiek, maar dan meer op de keuzes die media maken – gedwongen door clicks en pageviews.

Leave a Reply