Mediaweek (61): TMG sloopt TMG

Telegraaf-cover

Op de valreep van het nieuwe jaar was daar dinsdagavond, net na het sluiten van de beurzen, ineens toch nog heel groot medianieuws: via een zelfkastijdend persbericht maakte Telegraaf Media Groep (TMG) bekend dat de eigen organisatie op bijna alle fronten faalt en dat dus het mes erin gaat, heel diep. Alleen de hoofdmerken blijven over, de rest wordt naar verwachting verkocht of opgeheven. Ook komt er een nieuwe forse ontslagronde. Het klonk bijkans als een eigen grafrede. Of zijn er ook lichtpuntjes?

De nieuwe TMG-topman Geert-Jan van der Snoek, zonder een eigen historie binnen het bedrijf, lijkt met de sloopkogel te gaan optreden tegen de teleurstellende resultaten. Boekjaar 2014 wordt afgesloten met verlies, dus moet er ook echt iets gebeuren. Maar of het afstoten van de drukkerijen en allerlei (met name digitale) nichemerken nu echt de oplossing is? Natuurlijk, Hyves was de miskoop van de eeuw, maar Neerlands grootste blog GeenStijl (met daaraan gelieerd de populaire videosite Dumpert) is toch een aardige traffic-magneet. Blijkbaar niet voor Van der Snoek.

Inkrimpen of doorbouwen?

Het risico, al eerder deze week verwoord door Bas Vlugt van Nederlands MediaNetwerk, is dat TMG dusdanig wordt ingekrompen dat er een veel te klein clubje ‘hoofdmerken’ overblijft. Hoe ga je dan doorbouwen en crossmediaal groeien? Daar heb je toch op z’n minst gelouterde online merken voor nodig – terwijl die nou net massaal in de uitverkoop dreigen te gaan. (Titels als Gaspedaal, Jaap.nl en Speurders zouden naar verluidt worden samengevoegd met e-commercebedrijf Emesa van TMG-investeerder Frank Botman, aldus Adformatie, maar dat zou je technisch gezien ook als verkoop kunnen beschouwen.)

Bovendien is het maar de vraag of hoofdmerk De Telegraaf op termijn nog wel net zo winstgevend is als in het recente verleden. De papieren oplage daalt al jaren, terwijl online nog onvoldoende wordt verdiend om de inzakkende printmarkt te compenseren. Die groei dwing je niet af door je andere boten te verbranden.

Goed, laat ik niet louter meehuilen met de wolven in het bos. Natuurlijk is het logisch dat een topman verlieslatende bedrijfsonderdelen afstoot. Dat die ‘bleeders’ veelal digitaal zijn, komt doordat de Amsterdamse uitgever op dat vlak jarenlang vakkundig heeft zitten slapen en verkeerd heeft ingekocht. Van der Snoek lijkt nu een nieuwe start te willen maken. De vraag is alleen: wat gaat hij straks aankopen om het ingedikte portfolio weer breder en sterker te maken? Want anders wordt het na deze sanering wel heel karig aan de Basisweg.

Burgerjournalistiek moet innovatiever

Interessant is de positie van Dichtbij.nl: een combinatie van huis-aan-huiskranten en websites, bovendien gevoed door goedkope burgerjournalisten. De TMG-top is desalniettemin ontevreden: “Het bestuur gelooft sterk in het belang van onderscheidende regionale en hyperlokale content, maar dan wel aangeboden op een meer innovatieve manier.” Tja, citizen journalism is best innovatief. TMG bedoelt hier dat de inkomsten tegenvallen.

Net als dit jaar kan ik me als mediajournalist ook in 2015 gaan opmaken voor een reeks berichten over deelverkopen uit de boedel van een toonaangevend Nederlands uitgeefhuis. Dit jaar verhandelde Sanoma het ene blad na het andere, komend jaar gaat TMG ons druppelsgewijs melden wie de kopers worden van dochterbedrijven als GeenStijl, Relatieplanet en wellicht Radio Veronica. Met ergens tussendoor de definitieve sterfdatum van Hyves.

Het succes van de grote schoonmaak bij Telegraaf Media Groep bepaalt of topman Van der Snoek zelf de kerst haalt. Kerst 2015, wel te verstaan. Hij gaat de kalkoen snijden, maar moet genoeg sappig vlees overhouden om de hele TMG-familie te kunnen blijven voeden. Sommige schoondochters worden gedumpt, maar welke nieuwe gasten schuiven over een jaar aan voor de kerstdis? Dat wordt nog een aardige puzzel. Fijne feestdagen alvast!

Jeroen Mirck is platformmanager Media van MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , ,

One Response to “Mediaweek (61): TMG sloopt TMG”

  1. Arnoud Says:

    De Telegraaf maakt nog wel eens een denkfout: ze denken te kunnen groeien door een succesformule over te nemen (zoals Hyves), maar vergeten dat ze onder grote groepen een dusdanig slechte reputatie hebben dat mensen daar dan niet meer bij willen horen. En dus: einde succesformule. Zeker als Facebook al flink in je vaarwater zit.

Leave a Reply