Mediaweek (57): Blogbarometer, ik geloof je niet

Blog-Power

Bloggers opgelet! Er is Europees onderzoek naar jullie gedaan. Vrijdag verscheen de Blogbarometer 2014, een onderzoek onder 1.360 ‘gerenommeerde bloggers’ verspreid over tien Europese landen. Daaruit vallen internationale én lokale conclusies te trekken. Volgens de barometer weet het bedrijfsleven bloggers steeds beter op waarde te schatten en wordt er ook steeds vaker betaald voor blogposts of de aanwezigheid van bloggers bij events. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar bij het lezen van de uitkomsten van de Blogbarometer dacht ik geregeld: klopt dit wel? Hoog tijd dus voor een nadere beschouwing.

Het wereldwijde PR-netwerk IPREX verzorgde het onderzoek. Zoals gezegd: in tien Europese landen, maar de PDF van het internationale onderzoek meldt er slechts negen: Duitsland, Finland, Groot-Brittannië, Ierland, Noord-Ierland, Italië , Slovenië, Spanje en Tsjechië. Buiten Europa zijn ook Nieuw-Zeeland en de VS onderzocht, maar die tellen natuurlijk niet mee in de Europese cijfers. Blijkbaar is Nederland het tiende land, want ik ontving een Nederlands persbericht van de PR-bureaus Creative Venue PR en haar dochterbedrijf Socialite Online PR, die namens IPREX de Nederlandse markt hadden onderzocht. Gek dat die cijfers in de Europese studie lijken te ontbreken.

Hoeveel betaalde bloggers zijn er?

Goed, dan het onderzoek zelf. In de intro van het persbericht staan al direct een paar belangrijke uitkomsten:

“Blog PR, of ‘blogger-relaties’, neemt momenteel een vlucht in ons land. Meer dan 90% van de bloggers geeft in de IPREX Blogbarometer 2014 aan met regelmaat en met uiteenlopende informatie actief te worden benaderd door bedrijven.”

Ik geloof graag dat PR-bureaus bloggers actief benaderen, maar het lijkt me sterk dat dit geldt voor 90% van álle bloggers in Nederland. Realistischer is het direct hierna genoemde percentage van bloggers die persberichten en uitnodigingen voor events ontvangen: 20%. Dat verhoudt zich echter niet bepaald tot die 90% waarmee blijkbaar intensief contact zou bestaan.

“Ook laten bloggers zich vaker betalen voor hun aanwezigheid en posts. Populaire bloggers vooral in mode en ‘food’ ontvangen al snel €250 tot €350 om aanwezig te zijn op een persevenement en voor een posting op hun blog.”

Kijk, now we’re talking! Het lijkt erop dat IPREX een specifieke groep bloggers op het oog heeft, te weten food- en fashionbloggers. Op zich logisch, want de lifestyle-hoek is natuurlijk ook het meest interessant voor PR-bureaus.

“Nederland loopt samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop in blogger-relaties. Het bedrijfsleven erkent duidelijk de plaats die bloggers innemen in het groeiende online medialandschap én hun invloed op de aankoopbeslissingen van consumenten.”

Interessant dat Nederland blijkbaar voorop loopt in Europa wat betreft het commercieel serieus nemen van de blogosfeer. Die behandeling lijkt er volgens het onderzoek trouwens ook voor te zorgen dat bloggers zelf een beetje naast hun schoenen beginnen te lopen: “Bloggers zelf merken dat hun inspanningen steeds meer effect hebben: meer dan de helft denkt binnen nu en vijf jaar zelfs meer invloed te hebben op het koopgedrag van consumenten dan traditionele media.”

‘Blogs worden steeds commerciëler’

De slimme blogger kapitaliseert op deze ontwikkelingen van toenemende invloed, aldus Socialite. “Bloggers ontvangen steeds vaker informatie (persberichten 17%, uitnodigingen 18%, samples 15%). Meer dan de helft (55%) krijgt inmiddels af en toe betaald om een blog te posten. De bedragen die bedrijven per blog betalen lopen uiteen: van een paar tientjes tot honderden euro’s. In het Verenigd Koninkrijk ligt het percentage dat betaald krijgt inmiddels op 65%. In Duitsland is dat nog maar 18% van de bloggers.”

Hier haak ik af. Ik geloof dit simpelweg niet. Het lijkt me totaal onwaarschijnlijk dat ruim de helft van alle Nederlandse bloggers wordt betaald om over bedrijven en producten te schrijven. In Engeland zou dat zelfs twee derde van alle bloggers zijn. Wow, wat een business! Als dat echt zo is, stop ik direct met traditionele journalistiek. Maar zoals gezegd: ik weet zeker dat deze cijfers niet kloppen. Wederom dient zich de gedachte op dat alleen lifestyle-bloggers zijn ondervraagd. In die sector wordt inderdaad nogal eens betaald, maar ik betwijfel of zelfs de helft van die bloggers interessant genoeg is om te betalen voor content.

“Het Nederlandse bloggerlandschap wordt steeds commerciëler”, aldus Marianne Aalders, managing partner van Socialite, in het persbericht. “Het gros van de bloggers wordt steeds vaker benaderd en speelt hier handig op in. Hun positie wordt steeds sterker: unieke bezoekersaantallen liggen inmiddels gemiddeld rond de 10.000 per maand, los van uitschieters met honderdduizenden dagelijkse lezers. Voor bedrijven zijn dit interessante aantallen. En omdat de match tussen blogger, lezer en product heel nauwkeurig te bepalen is, zijn blogs extra aantrekkelijk omdat bedrijven zichzelf kunnen positioneren in hart van de doelgroep. Een blog beperkt zich vaak tot één onderwerp, en trekt een lezersdoelgroep aan die specifiek in dit onderwerp geïnteresseerd is. Verkoop je bijvoorbeeld make-up producten, dan zijn beautyblogs het perfecte kanaal voor de promotie van jouw product.”

Een interessante en compleet begrijpelijke analyse, maar ik geloof simpelweg niet dat dit geldt voor ‘het gros van de bloggers’.

Gratis producten scoren

Verderop in het onderzoek volgen nog wat statistieken die opinies van Nederlandse bloggers uitdrukken over de benadering door bedrijven en PR-bureaus. Zo ontvangen bloggers graag ook beeldmateriaal, maar voorziet slechts 9% van de bedrijven daarin. Een gemiste kans, want online communicatie is bij uitstek visueel van aard. Bescheiden vind ik het aandeel van bloggers die graag gratis producten krijgt toegestuurd: die 20% klinkt nogal politiek-correct, want met name lifestyle-bloggers staan erom bekend dat het scoren van goodies vaak bijkans een doel op zich lijkt te zijn.

Tot slot kom ik nog graag even terug op de claim dat ruim de helft van alle bloggers af en toe betaald zou worden om over bedrijven te schrijven. Dat getal wordt namelijk verderop in hetzelfde persbericht tegengesproken: daar staat dat 37% ‘bij voorkeur vooral graag betaald (krijgt) voor een blog’, maar dat bedrijven tot hun ‘grote ergernis’ vooralsnog ‘mondjesmaat’ over de brug komen met betalingen. Op basis van deze cijfers vertrouw ik dat eerdere percentage van 55% betaalde bloggers al helemaal niet meer.

Sterker nog, Aalders verwoordt het zelfs zo: “Bloggers hebben het gevoel dat bedrijven voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Waarom wel willen betalen voor een advertentie in een magazine, en niet voor een promoted blogposting?”

Ondanks deze kanttekening eindigt het persbericht wel weer jubelend. In Nederland heeft volgens Socialite bijna één op de vijf bloggers ‘van zijn hobby-blog inmiddels zijn werk gemaakt’. Aalders verwacht toch dat dit aantal zal stijgen. “Vooral foodblogs zijn mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews. Hier liggen duidelijk kansen voor bloggers, en dus vanzelfsprekend ook voor het bedrijfsleven.”

Dat bij foodblogs kansen liggen, deel ik met de opstellers van de Blogbarometer. Voor het overige worden de financiële kansen voor bloggers sterk overdreven. Het Europese onderzoek ademt dezelfde euforie, getuige quotes als deze: “Most bloggers earn some money from their blogs.” Zelf word ik ook wel eens benaderd door bedrijven, maar ben ik daar als journalist erg terughoudend in.

Van veel grote lifestyle-blogs is natuurlijk bekend dat zij zich laten betalen om producten aan te prijzen (denk aan het platform Blogtoday.nl van Sanoma), maar de vraag is hoe groot die groep betaalde blogs is. Ik hoor het graag van bloggers zelf: verdien jij geld met je blog en heb je het gevoel dat bedrijven steeds vaker bereid zijn om je te betalen voor promotionele postings?

Jeroen Mirck is journalist voor MarketingTribune en was enkele jaren juryvoorzitter van de Dutch Bloggies.

Tags: , , , , , , , , ,

9 Responses to “Mediaweek (57): Blogbarometer, ik geloof je niet”

  1. Ximaar Says:

    Bij deze kan ik stellen dat tot nu toe 100% van de reageerders (te weten ik) niet wordt betaald en geen enkel contact heeft met bedrijven. Van de Nederlandse bloggers die ik bezoek zal minder dan 1% betaald worden.

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Ximaar: Sowieso denk ik dat lifeloggers voor adverteerders doorgaans niet zo bijster interessant zijn, tenzij ze natuurlijk een gigantisch bereik hebben. PR-bureaus zijn toch vooral op zoek naar themablogs, bij voorkeur op het gebied van consumentenartikelen. Die laten zich het best sponsoren. En dan nog is de vraag over wat voor bedragen je dan praat.

  3. Raymond Snijders Says:

    Het lijkt me logisch dat de bloggers die opgenomen zijn in de blogbarometer vooral al min of meer commercieel actief zijn. De gemiddelde huis-tuin-en-keukenblogger die een blog bijhoudt over zichzelf of zijn of haar hobby zal daar zeker geen deel van uitmaken.

    Leuk als je 10.000+ bezoekers per maand hebt maar niemand maakt mij wijs dat dit een grote groep in Nederland is, om nog maar niet te spreken van die categorie blogs die dat wel hebben maar simpelweg niet in een commercieel interessant gebied zitten qua onderwerpen waar ze over bloggen. Of daar voor open staan trouwens.

    Ik gun het elke blogger maar als meer dan 10% enige vorm van inkomsten heeft via zijn of haar blog, hetzij via enigszins rendabele advertenties of ook echt via PR bureau’s en bedrijven, dan zal het me echt verbazen. En dan wil ik cijfers, onderbouwing en bewijs zien, geen vage blogbarometer :)

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Raymond: Ik kan me inderdaad voorstellen dat de PR-bureaus achter de BlogBarometer alleen geïnteresseerd zijn in blogs met enige mate van commerciële importantie, maar stuur dan geen nepnieuws de wereld in dat claimt dat ‘meer dan 90% van de bloggers’ wordt benaderd door bedrijven en dat ‘één op de vijf hobby-blogs’ er inmiddels van kan leven. Ik ben het veeleer met jou eens dat zelfs in die interessante categorie het gros van de bloggers nog altijd een goedbedoelende hobbyist is die er niet of nauwelijks geld mee verdient.

  5. Vrouwke van S. Says:

    OK, ik moet overstappen op food en lifestyle. Hetgeen ik schrijf zal namelijk nooit een cent opbrengen; geen niche, geen focus en (dus) geen 10.000 unieke bezoekers per maand. Nu overstappen of voor altijd mijn eigen goodiebags blijven kopen.

  6. Elise Says:

    Ik heb nog nooit betaald gekregen voor berichten op mijn blog. Hoewel het een algemeen blog is, is de afdeling food-gerelateerd wel omvangrijk. De enige ‘perks’ die ik (sporadisch, eens per jaar ofzo) ervaar, zijn de dingen die ik mag reviewen. Ik doe dat alleen als ik eerlijk mag zijn én als ik oprecht interesse heb in het product. Ik heb ook wel eens gelezen over bloggers die alleen neutraal of positief mogen zijn over de door hen geteste zaken. Maar goed: die testdingen mag je dan houden of met korting aanschaffen.

    Het is natuurlijk heel leuk als je financieel wordt beloond voor wat je schrijft, zeker als dat leuke en leesbare stukken oplevert. Maar als ik in dezelfde week berichten over hetzelfde onderwerp op allerlei blogs zie verschijnen, weet ik wel hoe laat het is en ben ik blij dat ik gewoon zelf mijn eigen contentplanning doe.

  7. Jeroen Mirck Says:

    Klopt, Elise: wie structureel afspraken maakt met adverteerders, riskeert het zijn onafhankelijke blik te verliezen. Dat is juist de reden om blogs te lezen in plaats van wat sommigen de ‘mainstream media’ noemen. Ook bij een project als Blogtoday van Sanoma vraag ik me wel eens af in hoeverre die zelfstandige blogs dan niet gaan verwateren tot productpagina’s van de bestaande vrouwenbladen.

  8. Leonie Says:

    Ik ben zelf een blogger en momenteel bezig met een blogonderzoek aan de Radboud Universiteit. Kwam gisteren inderdaad deze info tegen die potentieel interessant leek te zijn voor mijn theoretisch kader maar toen ik het door ging lezen kwamen ook bij mij de twijfels op zetten. Ik word wel benaderd door bedrijven, maar van regelmaat kan ik niet spreken. De laatste maanden merk ik dat mijn blog erg hard groeit en dat de pr-berichten en marketingmailtjes wel iets frequenter binnen stromen. Ik vind het echt ontzettende onzin om te zeggen dat 1/5 bloggers goed geld zou verdienen met zijn of haar blog. Er zijn in Nederland inderdaad wat grote bloggers die er fulltime van kunnen leven en een aantal groeiende bloggers die er steeds meer van kunnen leven, maar 1 op de 5? No way.

    Ik merk ook dat de grote bloggers (voornamelijk de Grote Drie Beautyblogs) steeds meer een uithangbord aan reclame worden dan echt een authentiek en persoonlijk blogkarakter behouden zoals ze eerst hadden. Maar blijkbaar slikken de lezers dat en is de ‘vriendinnen’ functie sterk genoeg om toch nog genoeg te kunnen verdienen. Een tijdje terug werden wat ‘kleinere’ blogs benaderd door Garmin om hun vivofit te testen. In diezelfde week verschenen er wel 4 of 5 soortgelijke posts en twee weken later verschenen de ‘uitslagen van het testen’. Beetje zuur dat ik net in die periode zelf zo’n ding had aangeschaft en over mijn jubelende oprechte mening niet betaald kreeg, natuurlijk. Maar als je vijf van dezelfde posts voorbij ziet schieten dan lees ik de blogs al niet meer. Ik ben zelf een beetje afgeknapt op dat rijtje blogs, want duidelijker konden ze niet schreeuwen dat ze gesponsord werden/waren.

    Zelfs als blogger sprekende snap ik wel dat bloggers er graag voor betaald worden, want ja, het is natuurlijk altijd leuk om voor die uren werk die je in je site hebt zitten een tastbare beloning te krijgen. Ik zou het ook leuk vinden als ik met mijn mening geld kon verdienen, maar ik merk ook wel dat er steeds meer opstand vanuit de communities komt over het geld verdienen en het verliezen van integriteit/transparantie/geloofwaardigheid. Nog een reden dat de gegevens van de Blogbarometer me wel heel erg rozengeur en maneschijn lijken.

  9. Jeroen Mirck Says:

    @Leonie: Dank voor je uitgebreide aanvulling. Dit bevestigt inderdaad mijn beeld. Natuurlijk is geld verdienen met je blog verleidelijk, maar het risico is inderdaad dat de aard van de blog verandert en dat lezers afhaken. Sowieso zullen bepaalde niches meer openstaan voor sponsoring dan andere.

Leave a Reply