Mediaweek (56): PR-fail van Logeion

Logeion-woestijn

Brekend nieuws: er is een rel in communicatieland. Over de communicatie van de branchevereniging voor communicatiemensen, Logeion. Daarbij gaat het allemaal om de communicatie rond de uitverkiezing van de communicatieman van 2014. Kort samengevat: een PR-fail rond het grootste PR-succes van het jaar, veroorzaakt door de overkoepelende PR-club van Nederland. Daar is maar één woord voor: pijnlijk.

Wat is er precies aan de hand? Logeion kiest elk jaar de beste vakgenoot. Leden van de branchevereniging kunnen kandidaten voordragen, waarna een jury eerst een longlist opstelt van tien kanshebbers, gevolgd door een shortlist met de drie beste kandidaten. Dit drietal presenteert zichzelf in december op het jaarlijkse Logeion-event, waarna de jury met behulp van een bescheiden meetellende publieksstemming de winnaar kiest.

Dit jaar wijkt de jury van deze procedure af, omdat de winnaar in haar ogen al vaststaat: Ivar Nijhuis, directeur Communicatie op het Ministerie van Buitenlandse Zaken, werd zelfs persoonlijk door Barack Obama gecomplimenteerd met de excellente communicatie rond de Nuclear Security Summit (NSS) eind maart dit jaar in Den Haag. Toegegeven: een winnaar waar weinig op valt af te dingen.

Veel vakgenoten ergeren zich echter aan de toon van de jury. Volgens juryvoorzitter Richard van der Eijk (Unilever) was ‘het niveauverschil te groot’, zo zegt hij tegen vakblad Communicatie, dus wilde hij van de uitreiking ‘geen toneelstukje maken’.

‘Pats, vol in het gezicht’, twitterde de zichtbaar woedende NS-woordvoerder Ton Boon, die prompt zijn lidmaatschap van Logeion opzegde.

De onvrede is treffend verwoord door Michel van Baal, woordvoerder van de TU Delft. In een blogpost schrijft hij het ‘weinig respectvol’ te vinden voor de andere genomineerden. Dat een finale niet nodig is, klinkt alsof ‘de andere negen genomineerden op de shortlist in de ogen van de jury zo zwak zijn dat ze het podium niet eens verdienen’. Van Baal: ‘Dat is nogal een harde boodschap, Logeion.’

Ook voor de winnaar is deze gang van zaken weinig glansrijk. Met twee mede-finalisten op het podium had Nijhuis pas echt kunnen laten zien dat zijn NSS-case er met kop en schouders bovenuit steekt. Van Baal kan het niet bevatten: ‘Iets moeten geloven omdat een autoriteit het zegt en niet zelf mijn oordeel mogen vormen. In 2014. Door de communicatievereniging, die staat voor verbinden in plaats van zenden. Tja.’

Kortom: dit was communicatief gezien een uitermate zwak optreden van communicatieclub Logeion, die ook nog eens de longlist van tien kandidaten in tegenstelling tot vorig jaar niet openbaar heeft gemaakt. Tijd voor crisiscommunicatie dus. De boze Boon heeft inmiddels contact gehad met Logeion-voorzitter Ron van der Jagt en zegt dat de ‘lucht deels geklaard’ is.

Het kwaad is echter al geschied. Wat blijft hangen is een PR-fail die op jammerlijke wijze het belangrijkste PR-feestje van het jaar verstiert.

Jeroen Mirck is platformmanager Media van MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply