Mediaweek (53): Hoe doe ik het anders?

Uncommon-green

Wekelijks schrijf ik een bericht met de medianieuwtjes van afgelopen week. Soms groot nieuws, soms klein en heel specialistisch. Dat doe ik al een jaar en het begint me te vervelen. Niet de nieuwtjes zelf, maar de vrij vaste vorm van mijn ‘mediaweek’. Dat mag wel eens anders. Ongewoner. Eigenzinniger. Verrassender. Komt dat even goed uit: vrijdag was ik op bezoek bij de bedenkers van Uncommon.

De eerste kennismaking met Uncommon is een staccato video, met korte beelden en eigenzinnige spreuken over eigenzinnige talenten.

De tweede kennismaking met Uncommon is een eigenwijze website (achterstevoren gespeld: www.nommoc.nu). Daar heet het: ‘A reality check you won’t find in any textbook.’

Wat is het? Ik zal het maar meteen verklappen: Uncommon is een traineeship voor jonge creatieven, opgezet door vier eigenwijze reclamebureaus. Vrijdag dronk ik een biertje met ze.

Uncommon is anders omdat vier bureaus de handen ineenslaan. Vier creatieve talenten werken een jaar lang voor de vier bureaus, telkens drie maanden bij een ander. Een geweldige leerschool.

En na dat jaar? Dat is open. Misschien blijft het viertal voor de vier bureaus werken, misschien niet. Die gok nemen de bedenkers van Uncommon. Dat vind ik leuk aan het concept. Hun enthousiasme was aanstekelijk.

Uncommon zoekt digital natives die merken begrijpen, verhalenvertellers die innovatie omarmen, strategen die creatief zijn, en creatieven die met een start-up mentaliteit naar problemen kijken. Geen voorspelbare, traditionele reclamemakers. Ik ben heel nieuwsgierig hoe dit straks uitpakt.

Dick, Greo, Reinier en Astrid van de bureaus Achtung, Dawn, Natwerk en Sue Amsterdam hebben er zin in. Veel zin. Ze spraken honderduit over Uncommon. Over talent, over creativiteit, over het reclamevak. Dat gesprek lees je binnenkort in de papieren MarketingTribune.

We moeten het allemaal anders doen, is het credo in de mediawereld. Wat ik goed vind aan Uncommon is dat ze talentontwikkeling echt anders durven aan te pakken: zich openstellen en samenwerken met de concurrentie. Pas dan kun je stappen zetten, verder komen.

Hoe maak jij stappen, hoe kom jij verder? Welke ongewone ideeën gaan volgens jou het vak helpen evolueren? En hoe zou ik deze mediaweek moeten laten evolueren: meer discussie, meer beschouwing, meer jullie aan het woord laten? Ik hoor het graag.

Update (27-10): Ik heb de discussie ook op Twitter aangezwengeld, met direct enkele concrete reacties. Gastgesprekken, mailwisselingen? Of wellicht de suggestie van iemand op Facebook: meer cultuur, minder politiek? 

Twitter-debat-Uncommon

Tags: , , , , , , , , ,

Leave a Reply