Mediaweek (52): Altijd blijven lachen!

Flikken-Televizier-2014

Verhitte discussies over de Publieke Omroep afgelopen week. Staatssecretaris Sander Dekker gooide de knuppel in het hoenderhok door maandag te roepen dat amusement geen taak van de NPO is. Daarbij waagde hij het zelfs met zijn beschuldigende vinger te wijzen naar tv-hits als Ranking The Stars en Bananasplit. De politiek gaat niet over individuele programma’s, maar de VVD’er had prompt zijn eigen kijkcijfersuccesje gescoord. Ironisch genoeg werd een paar dagen later de Televizier-Ringen uitgereikt, waarbij een amusementsprogramma van de Publieke Omroep (Flikken Maastricht) er met de hoofdprijs vandoor ging. De discussie is dus nog lang niet voorbij.

Ondertussen strijden de printmedia hun eigen strijd. Zo verkoopt Sanoma zijn disfunctionerende glossy’s toch maar naar niet (ze passen goed in de nieuwe ‘domeinstrategie’, heet dat formeel), terwijl NRC Media zelf lastiger te verkopen blijkt aan het Belgische Mediahuis, dat nu co-financierders zoekt, waaronder Blokker, Zeeman (kun je ze voorstellen als eigenaar van NRC?) en de eerder afgehaakte kandidaat-koper Telegraaf Media Groep – ook een opmerkelijke partner voor de kwaliteitskrant der kwaliteitskranten.

Toch houdt het vak de sfeer erin. Het Nederlands Uitgeversverbond startte afgelopen week doodleuk een tweede Bladenparade, NDC Mediagroep experimenteert in Friesland met de mobiele aanbiedingendienst iBeacons en de uitgeverijen WPG en Audax blijven optimistisch ondanks tegenvallende jaarcijfers. Het is helemaal conform de gouden tv-wet: altijd blijven lachen. Amusement of niet.

Meer medianieuws? Check dan MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply