Mediaweek (48): The Media Shuffle

RTLZ-logoOpzij, opzij, opzij! Maak plaats, maak plaats, maak plaats! Door alle drukte dit weekend ben ik iets later met mijn nieuwsoverzicht van de afgelopen mediaweek. Een overvol programma, waarbij anderen aan het worstelen waren (Wild West Brew Fest) en ikzelf aan het hardlopen. Maar dat zal je vast allemaal worst wezen. Zo gehaast als ikzelf was, zo haastig jakkert ook de mediawereld voort.

Wilde John de Mol pas nog onder geen enkele voorwaarde zijn aandeel in SBS Broadcasting verkopen, nu staat zijn eigen bedrijf Talpa ineens zélf te koop. Ondertussen leiden twee andere overnames tot discussies over monopolie-vorming: het inlijven van Mecom door De Persgroep leidt nu eindelijk tot vragen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), terwijl die zich ongetwijfeld binnenkort gaat bemoeien met de overname door ANP van haar enige overgebleven concurrent Novum Nieuws. Tegelijk zou je bijna vergeten dat NRC Media mogelijk net als bijna alle andere landelijke kranten in handen valt van een Belgische eigenaar: Mediahuis.

De crisis ijlt onderwijl nog een beetje na, getuige het dalende print-bereik (zie de NOM-cijfers), het staken van de papieren editie van homoblad Expreszo en het vertrek van Sander ten Dam als CCO bij Sanoma Digital. In goed overleg, heet dat. Gelukkig biedt de crisis ook kansen, getuige het inmiddels afgelopen NK Kiosk (gewonnen door drie jonge journalisten) en de lancering van het nieuwe BNR-programma ZZP Café.

De crisis als een kans zien, dat doet ook RTL Nederland. Het commerciële tv-bedrijf lanceert doodleuk een vijfde zender, waar RTL Z de hele dag wordt uitgesmeerd. Of dat gefinancierd gaat worden door gokprogramma’s is inmiddels voer voor discussie, maar je kunt RTL geen lef ontzeggen in deze hectische tijden. Er gebeurt dus genoeg. We gaan een hete winter tegemoet. Opzij, opzij, opzij!

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply