Mediaweek (43): De macht van de machine

RFID-Lowlands

Wij zijn Generatie You. Als mondige consument zitten we aan de knoppen. Bedrijven wankelen als wij onze mond opentrekken. Of toch niet? Het medianieuws van deze week doet me twijfelen aan die populaire claim. Natuurlijk zijn we mondiger dan ooit, maar tegelijk kan ook de technologie steeds meer. De machine wordt steeds machtiger.

Neem nou Lowlands, het muziekfestival dat dit weekend plaatsvindt in de Flevopolder. Daar experimenteert IT-bedrijf Nedap net als vorig jaar met speciale RFID-polsbandjes die je festival-ervaring zouden moeten optimaliseren. Dat valt mee: je krijgt pas na afloop van het event een overzicht per mail toegestuurd. Onder het motto: “Whatever you lose, don’t lose your memories.”

Hoezeer ik ook geloof in de mogelijkheden van Near Field Communication (NFC), hier vraag ik me toch echt af: waarom zou je dit doen? Op Facebook geef je je informatie af voor een geavanceerd sociaal netwerk, maar wat levert het je nu op? Relatief weinig. En toch hebben duizenden bezoekers alweer toegehapt.

Over Facebook gesproken: een experiment van vakblad Wired waarbij een journalist massaal aan het liken sloeg, leverde op dat de aard van de berichten die je worden voorgeschoteld afhankelijk is van de berichten die je aangeeft leuk te vinden. Waarom bedenkt Facebook dat voor ons? Dat bepaal ik graag zelf.

Online marketing wordt steeds machtiger. Je ziet het ook aan financiële transacties deze week. De grootste (230 miljoen euro) is die van Rocket Fuel (een Amerikaans media-inkoopplatform) dat het bedrijf [x+1] overneemt, om samen nog meer geld te gaan verdienen met geautomatiseerde online reclame en marketing. In Nederland kocht mediaconcern IPG Mediabrands de grote zoekmachinespecialist Traffic4U, wederom om online een nog grotere vuist te kunnen maken. Tussendoor pompten investeerders 50 miljoen dollar in nieuwssite BuzzFeed. Het kan niet op.

Kunnen we zelf nog een vuist maken tegen dit soort molochen? Negenhonderd schrijvers probeerden het dit weekend met een advertentie in The New York Times, als reactie op beperkende maatregelen die Amazon oplegt aan de auteurs van een uitgeverij die weigert in te gaan op de strenge eisen van de machtige webwinkel. Publiciteit genoeg, maar daarmee is de macht van Amazon allerminst gebroken.

Toch word ik hoopvol van zo’n actie. Leg je niet neer bij de onvermijdelijke macht, laat je stem horen. Prima dat websites en technologieën ons kunnen adviseren wat we misschien leuk vinden, maar de keuze is nog altijd aan ons zelf. Durf zelf te denken, leerde de deze week overleden acteur Robin Williams leerlingen op een school in zijn vroege film Dead Poets Society. Wees je eigen kapitein. Dat credo blijft onverminderd geldig, hoe machtig de machines ook mogen worden.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply