Mediaweek 42: goedkoop e-book, duur NRC-café

Milieudefensie-Shell

Als je dit leest ben je niet op vakantie in een ver land zonder wifi. Als je dit leest lig je niet te zonbakken in Zandvoort. Als je dit leest lig je niet bij te komen van een vette kater van de vrijmibeau. Als je dit leest ben je een bikkel die ook middenin de zomer zijn medianieuws bijhoudt. Hulde daarvoor! Daarom hier snel het laatste medianieuws, zodat je straks toch nog even een terrasje kunt pakken in de zon. Je hebt het verdiend!

  1. Het journalistiek online platform De Correspondent gaat papieren boeken uitgeven, plus e-books die niet zo belachelijk duur zijn als bij andere uitgevers.
  2. Voor Teletekst komt het einde nabij: in Engeland is de BBC al met Ceefax gestopt, in Nederland stoppen de eerste regionale omroepen er per 1 januari mee: RTV Noord-Holland en de Amsterdamse stadszender AT5.
  3. Veel ophef was er over een FD-advertentie van Milieudefensie, waarin de topman van Shell hoogstpersoonlijk wordt aangesproken op het jarenlange olie-drama in de Niger Delta: “Ben van Beurden, wanneer komt u in actie?” Is zo’n persoonlijke aanval netjes? Nee, maar het zet de kwestie wel weer op de agenda.
  4. Opmerkelijk zijn de jaarcijfers van NRC Media over 2013, die deze week via Quote uitlekten. Het mediabedrijf maakte negen ton minder winst dan een jaar eerder, maar dat is vooral te wijten aan de falende exploitatie van het eigen café-restaurant onder de redactieburelen aan het Rokin: vorig jaar werd daar 1,2 miljoen euro verlies gedraaid. Pijnlijk.
  5. VICE Media had ondertussen de primeur van de week: het hippe mediamerk maakte de eerste video-reportages vanuit de door de moslim-fundamentalisten van ISIS geleide Islamitische Staat, op het grondgebied van Syrië. Spraakmakende televisie.
  6. Tot slot werd vrijdag bekend dat twee kopstukken uit het reclame- en mediawereldje vertrekken. Rik Ledder stapte als topman van reclamebureau Ogilvy & Mather Amsterdam over naar marktleider TBWA\Neboko Groep. John Olivieira, manager marketing partnerships bij Sanoma Netherlands, vertrekt ook, om weer voor zichzelf te gaan beginnen.

Kortom: nieuwe ronden, nieuwe kansen! Voor Rik en John, voor De Correspondent, voor VICE News, voor Shell en hopelijk ook voor het NRC-café. En voor jou natuurlijk. Helaas zijn die kansen er niet meer voor Teletekst – weer zo’n slachtoffer van ons veranderende mediagebruik. Al blijf ik een fan van de Teletekst-app, vooral voor de tussenstanden van de Eredivisie, die dit weekend weer van start is gegaan.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Responses to “Mediaweek 42: goedkoop e-book, duur NRC-café”

  1. Branko Collin Says:

    “Is zo’n persoonlijke aanval netjes?”

    Het aanspreken van de directeur op de werking van zijn bedrijf is niet een persoonlijke aanval. Sterker nog, de directeur lijkt me een van de meest aangewezen personen die je op zoiets kunt aanspreken.

    Moet dat via de media, in een advertentie? Als eerdere kanalen niet gewerkt hebben (het feit dat Shell blijkbaar al twintig jaar op zijn handen zit, wijst daarop), kan het nuttig zijn om als drukmiddel je communicatie in het openbaar te doen.

    Ben jij een kritiekloos mondstuk van Marketing Tribune, Jeroen? Of had je geen tijd om een paar seconden langer na te denken, dit stukje moest er immers ook uit en je krijgt er al niet voor betaald…?

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Branko: Ik geef hier op mijn blog wekelijks een roundup van het medianieuws waar ik voor MarketingTribune gedurende de week over publiceer. De Shell-discussie komt aan de orde in een column van Rogier van Kralingen, die net als al het andere nieuws via een link te bereiken is. Daar vind je nadere informatie, die ik niet allemaal kwijt kan in het format dat ik hier hanteer. Mijn observaties hier zijn bedoeld om je te interesseren voor die langere artikelen.

    Maar ik wil best even inhoudelijk ingaan op de reclame van Milieudefensie. Op BNR Nieuwsradio ontstond van de week een discussie of deze uiting wel of niet gepast was. Dat staat los van het feit dat Shell een plicht heeft om de schade in Nigeria te herstellen. Ik deel de mening van Rogier dat de urgentie van de situatie een hardere communicatie-strategie legitimeert. Maar ik kan in een paar zinnen niet hetzelfde betoog neerzetten als hij in pakweg 600 woorden doet. Daarom hoop ik dat je zijn – uitstekende – column ook leest. Daarin staat trouwens ook een link naar de BNR-uitzending.

    Wat je sneer betreft: MarketingTribune heeft in deze kwestie helemaal geen belang, dus kan ik ook geen belang dienen. Sterker nog: ik ben de persoon die met Rogier heeft overlegd over zijn column. Ik ben de platform-beheerder, dus neem ik de beslissing tot plaatsing van dit kritische stuk. Wat ik daar vervolgens over schrijf op mijn blog is mijn eigen kijk op deze vakinformatie. De ene keer wat uitgebreider dan de andere keer. Dat jij het onnadenkend vindt, vind ik een onnadenkende reactie.

  3. Branko Collin Says:

    Ik wist niet dat jij voor Marketing Tribune werkt. Mijn ‘sneer’ was juist gebaseerd op de aanname dat jij er niet voor werkt en dat je pro bono en zonder klak precies zegt wat zij zeggen.

    Nou maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit voor mijn eerste twee alinea’s wat jouw relatie met Marketing Tribune is, maar de derde alinea van mijn oorspronkelijke comment kun je om verwarring te voorkomen dus maar beter als niet verzonden beschouwen.

  4. Jeroen Mirck Says:

    Aha, dat verklaart een boel. In deze vaste blogrubriek (alweer bijna een jaar lang wekelijks) vermeld ik doorgaans expliciet dat ik als webredacteur van MarketingTribune het medianieuws bijhoud. Aangezien dat vaak een wat zakelijke intro opleverde, ben ik met de vorm een beetje gaan spelen. Daarbij is die zin gesneuveld. Ik ging er misschien stiekem ook van uit dat mensen dat nu al die ‘Mediaweken’ inmiddels wel zouden weten. Zo vanzelfsprekend is dat dus blijkbaar niet.

    Wat je stellingname over Shell betreft: volgens mij zitten we op dezelfde lijn, gelet ook mijn formulering: “Is zo’n persoonlijke aanval netjes? Nee, maar het zet de kwestie wel weer op de agenda.” Of zoals Rogier van Kralingen het zegt:

    “De controversiële advertenties van eerst Greenpeace en nu Milieudefensie zullen de voorbode blijken te zijn voor een grimmiger wordende duurzaamheidsstrijd waar ook minder controversiële partijen dan Shell bij betrokken zullen worden. Dus, grootbedrijf: hoed u. Terecht of niet, dit was een niet mis te verstaan waarschuwingsschot voor uw aller boeg. Met een kraakheldere boodschap: ons milieu is persoonlijk.”
    http://marketingtribune.nl/bureaus/weblog/2014/08/ons-milieu-is-persoonlijk/index.xml

Leave a Reply