Mediaweek (41): Gaan Telegraaf en NRC samen?

NRC-gebouw

Hoezo zomervakantie? Het medianieuws blijft gewoon binnenstromen, als zweetdruppels onder je zijden pak op een zomerse vrijdagmiddag. Daarom ook vandaag weer zo’n duivels handig nieuwsoverzicht van de mediaweek. Worden Telegraaf en NRC zusjes van elkaar? En hoe werkt de populaire nieuwssite BuzzFeed?

  1. Telegraaf Media Groep boekt dit voorjaar minder omzet dan verwacht of gehoopt, vooral dankzij de tegenvallende advertentieverkoop. Toch heeft het concern een bod gedaan op een ander krantenbedrijf: NRC Media wees het overnamebod van 90 miljoen euro af, misschien ook wel omdat het bedrijf helemaal niet opgeslokt wil worden door dat vermaledijde TMG. De redactieraad is tegen, terwijl columnist Youp van ‘t Hek zaterdag in zijn column zelfs heeft gedreigd op te stappen.
  2. Wegener-eigenaar Mecom (dichtbij een overname door De Persgroep) rapporteerde deze week eveneens een tegenvallende omzet over de eerste helft van 2014, maar tegelijk daalde ook het verlies. Al is snijden in de kosten natuurlijk nooit voldoende om ooit weer winst te gaan maken.
  3. Ook de Publieke Omroep blijft worstelen. Terwijl de stoelendans om het uitzendschema weer slachtoffers maakt (Lingo, Vermist), probeert de NPO een megaboete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te ontlopen door alsnog het eigen cookiebeleid aan te passen.
  4. RTL heeft het evenmin makkelijk, want in Hongarije werd doodleuk de mediabelasting zodanig verhoogd dat het Luxemburgse bedrijf als enige de hoofdprijs betaalt. Eurocommissaris Neelie Kroes heeft al vragen gesteld over beknotting van de persvrijheid.
  5. Ondertussen hebben ook online media het soms lastig. Zo kwam de populaire nieuwssite BuzzFeed in opspraak door stelselmatig plagiaat van een van haar sterreporters. Benny Johnson lokte het zelf uit door op Twitter te klagen over iemand anders die zijn stukje over de kleurrijke sokken van George W. Bush had overgenomen. En toen raakte de stront de ventilator. Johnson is inmiddels ontslagen.
  6. De mediaonderzoekers van Nielsen, ooit onderdeel van VNU, breiden ondertussen doodleuk verder uit in Oost-Europa, door de overname van Mediaresearch Group. Fuck de crisis!
  7. En wie dacht dat print dood is: no way! Niet alleen maakte de VPRO Gids een reeks reportages over printmedia die hun succes weten te handhaven (waaronder Le Canard Enchaîné en The Hollywood Reporter), maar bovendien besloot Coca-Cola doodleuk om in Rotterdam een eigen redactionele krant huis-aan-huis te gaan verspreiden. Ik interviewde Ernst-Jan Smids van Jump Communicatie, die deze ‘folderzine’ produceerde. Een mooi succesverhaal!

Tot slot nog even een nabrander over een relletje van vorige week: Sue Amsterdam, het reclamebureau achter de ‘porno-abri’ van Radio 538, reageerde deze week eindelijk op alle kritiek. Kort samengevat: door al dat moralistisch gezeur is de missie geslaagd, lekker puh. Al had die doodsbedreiging echt niet gehoeven.

Meer medianieuws lezen? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply