Mediaweek (40): Of je worst lust!

538-wurst

Indrukwekkend, die VN-speech van Frans Timmermans. Net als de aankomst van de honderden lijkkisten op Eindhoven Airport. Ondertussen sterven er onschuldige burgers in Gaza. Het is bepaald geen zomer vol komkommernieuws. Alhoewel, de mediawereld heeft inmiddels wel echt vakantie. Daarom kan het zomaar gebeuren dat er massale ophef ontstaat over een suggestieve abri-campagne van Radio 538 met twee vrouwen die verleidelijk aan een hotdog likken. Schande! Porno! De ’emotionele reacties’ zijn reden voor 538’s reclamebureau Indie Amsterdam om op de eigen website een statement te plaatsen dat deze ‘porno-abri’ niet door hen is bedacht. Wat gebeurde er verder in medialand? 

  1. De mediabedrijven Sanoma en Reed Elsevier presenteerde hun kwartaalcijfers. Met Reed Elsevier gaat het opmerkelijk goed, terwijl Sanoma natuurlijk de kosten van de reorganisatie moet slikken. Ook het grote reclameconcern Publicis kwam deze week met cijfers: het van oorsprong Franse bedrijf scoort vooral slecht in Europa.
  2. Stukken beter gaat het met ‘gamechanger’ Netflix, dat in het tweede kwartaal van 2014 een mijlpaal bereikte: 50 miljoen klanten wereldwijd, waarvan het grootste deel betaalt om tv te kunnen kijken.
  3. Gamechangers staan soms ook in de rechtbank, zoals Tom Kabinet, het platform waar je tweedehands e-books kunt kopen. Het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) kreeg als klagende partij echter vooralsnog geen gelijk van de rechter, omdat de wetgeving geen duidelijk onderscheid maakt tussen papieren en digitale boeken. Wordt ongetwijfeld vervolgd.
  4. Uit onderzoek blijkt dat contentmarketing nu officieel het belangrijkste buzzword is van marketeers. Het heeft ‘social media’ verdrongen. Overigens willen marketeers ook nog steeds ‘de klant centraal’ stellen. Waarom merken we daar toch nooit iets van?
  5. Tot slot: het IOC komt waarschijnlijk met een Olympische tv-zender en de door Sanoma afgestoten vrouwenglossy FAB keert toch weer terug op papier. We wachten het allemaal vol spanning af.

Dat was weer mijn nieuwsoverzicht voor deze week. Behoefte aan meer medianieuws? Check dan MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , ,

One Response to “Mediaweek (40): Of je worst lust!”

  1. MarketingTribune Says:

    […] Tot slot nog even een nabrander over een relletje van vorige week: Sue Amsterdam, het reclamebureau achter de ‘porno-abri’ van Radio 538, reageerde deze week eindelijk op alle kritiek. Kort samengevat: door al dat moralistisch gezeur is de missie geslaagd, lekker puh. Al had die doodsbedreiging echt niet gehoeven. […]

    Lees het hele artikel hier: http://bit.ly/1nZ791D

Leave a Reply