Mediaweek (39): Playboy verkocht, Spits stopt

NPO-header

Deze week schrijf ik een sober nieuwsoverzicht, want al het medianieuws wordt natuurlijk overschaduwd door de gewelddadige crash van vlucht MH17 van Malaysian Airlines. Zoals ik al schreef zijn mijn gedachten bij de 298 slachtoffers, waaronder 193 Nederlanders. Een vreselijke tragedie. Tegelijk ging het medianieuws natuurlijk door. Daarom hier een kort overzicht van deze mediaweek. 

  1. Telegraaf Media Groep stopt in oktober met de gratis krant Spits, die wordt samengevoegd met het in 2012 overgenomen Metro. Daarmee verdwijnt in zes jaar tijd de derde van vier gratis dagbladen in Nederland. Metro en ‘Sp!ts’ startten beide in 1999, enkele jaren later gevolgd door DAG en De Pers.
  2. Sanoma is er eindelijk in geslaagd om het Mannen-cluster te verkopen, oftewel de mannenbladen Playboy, Panorama en Nieuwe Revu. De koper is Pijper Media, dat eerder al Lekker en Wieler Revue overnam van Sanoma. Wat nu nog rest van de te verkopen inboedel zijn de glossy’s Grazia, Marie Claire, Beau Monde en Nouveau.
  3. Opheffing dreigt voor HOI, beter bekend als Het Oplage Instituut. Steeds meer uitgevers zeggen hun abonnement op vanwege de ondoorzichtelijkheid van de cijfers. Met name de koppeling van papieren en digitale oplagen wordt bekritiseerd.
  4. De Nederlandse Publieke Omroep, vorige week al onder vuur vanwege het vermeend misbruik van cookies, kreeg deze week ook kritiek van het Commissariaat voor de Media: de NPO slaagt er niet in om meer jongeren te bereiken. Sterker nog: het aantal bereikte jongeren daalt zelfs.
  5. Goed nieuws: de bruto mediabestedingen in Nederland zijn in de eerste helft van 2014 gestegen met ruim 9%, naar 3,23 miljard euro. Vooral met tv-reclame wordt na een jarenlange dip momenteel meer geld verdiend. Daar zal allicht het WK-reclameblok Super Dutch aan hebben bijgedragen.
  6. Tot slot: ik schreef al eerder over het toenemende aantal robots in de journalistiek. Het thema ‘geautomatiseerde nieuwsredactie’ gaat nu onderzocht wordt door het interdisciplinair Fontys Lectoraat Media, dat daarvoor een subsidie ontving van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply