Mediaweek (37): Persgroep koopt Wegener

Persgroep-leestafel

Jantje lacht, Jantje huilt. Geen sector is zo weerbarstig als de mediabranche. Successen worden afgewisseld met grandioze mislukkingen. Kijk- en oplagecijfers zijn genadeloos. De een z’n dood is de ander z’n brood. Kortom: je verveelt je nooit als mediajournalist. Ook deze week was het weer raak. De zomer staat op aanbreken, maar van een media-reces is allerminst sprake. De mediatrein dendert door.

  1. Kopen en verkopen: De Persgroep maakte maandag de beoogde overname van de Mecom-media in Nederland en Denemarken bekend. Uitgever Christian van Thillo vergroot zijn macht in medialand enorm en gelooft heilig van hun van de falende Wegener-kranten een succes kan maken. In ICT-vakblad Computable gelooft hij minder: die titel verkocht hij diezelfde middag aan de Jaarbeurs.
  2. Gratis is niet altijd gratis: NU.nl maakte gisteren een samenwerking met Blendle bekend. Onderaan de (gratis) artikelen van de nieuwssite komen voortaan linkjes naar (betaalde) artikelen op Blendle te staan. Het is uiteraard aan de lezer of hij daar geld voor over heeft. Waar lezers van NU.nl echter níet voor kiezen zijn de virussen die eerder deze week werden verspreid via banners op de site. Deze malware was voor NU.nl reden om korte tijd alle reclame te verwijderen van de eigen site. Oeps!
  3. Winnen en verliezen met voetbal: de NOS trok tot nu toe liefst 7,5 miljoen unieke bezoekers naar haar speciale WK-site. Daags erna zorgde het voetbal voor gefronste gezichten bij de nieuwsomroep: VVD-Kamerlid Ton Elias dwong af dat de NOS inzage moet verschaffen in de enorme bedragen ‘belastinggeld’ die worden betaald voor Eredivisie-voetbal. Dat verzwakt de onderhandelingspositie van Studio Sport.
  4. Meer winnaars en verliezers op het Mediapark: fusieomroep AvroTros verloor de afgelopen vijf jaar maar liefst 200.000 leden, waardoor twee andere fusieclubs nu groter zijn: VARA-BNN en KRO-NCRV. In de achterhoede groeide ook de Humanistische Omroep (HUMAN) flink.
  5. Ondertussen vernieuwt Telegraaf Media Groep zijn directieteam: CFO Fred Arp (60) mag nog even de nieuwe topman Geert-Jan van der Snoek inwerken, maar moet begin volgend jaar weg. Zou een verjongde Raad van Bestuur eindelijk die langverwachte (én succesvolle) digitale strategie voor TMG weten te formuleren?

Verder was er nog de discussie over robots die steeds meer journalistiek handwerk overnemen en bezocht ik de uitreiking van de Welcom Amsterdamse Communicatie Award, die werd toegekend aan het PR-offensief rond de heropening van het Rijksmuseum.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

One Response to “Mediaweek (37): Persgroep koopt Wegener”

  1. Oranje-koorts Says:

    […] De Oranje-koorts bereikte deze week het kookpunt, maar liep in de nacht van woensdag op donderdag helaas met een sisser af: het Nederlands elftal verloor met strafschoppen van Argentinië. […] Met dit verlies kwam ook een einde aan de exorbitantie zegetocht van de NOS-kijkcijfers, om nog maar te zwijgen over de alom aanwezige WK-marketing. Het moge duidelijk zijn: ongeacht het mislopen van de WK-finale domineerde het voetbal het medianieuws deze week. Maar er gebeurde meer. […]

Leave a Reply