Mediaweek (35): Sweetie domineert Cannes Lions

Sweetie

Deze week stond mijn redactiewerk voor MarketingTribune helemaal in het teken van het relamefestival in Cannes. Niet dat ik daar de borrels afloop op Boulevard de la Croisette, want ik werk vanuit Amsterdam (snif!). Dat weerhoudt me er echter niet van de in Nederland achtergebleven vakgenoten te informeren over het prijzengeweld dat over ons heen dendert. Duizenden nominaties, honderden winnaars… en één Nederlandse uitschieter: de Sweetie-campagne die Lemz maakte voor Terre des Hommes.

As we speak heeft Sweetie al twaalf (!) keer goud gewonnen en eenmaal zilver bij de Cannes Lions. Zaterdagavond kan de ultieme bekroning komen, in de vorm van de Grand Prix for Good – de prijs voor de beste non-profit gouddelver in Cannes. Zodra die uitreiking erop zit, vul ik dit bericht verder aan. De verslaggeving tot nu toe zet ik hieronder even overzichtelijk op een rij. Wie won wat?

  1. Maandag: Sweetie sleept zijn eerste vijf Gouden Leeuwen binnen, in de categorieën PR, Direct en Promo & Activation. Namens Nederland wint ook Wieden+Kennedy een prijs: een bronzen leeuw voor ‘The Legendary Posters’ van Heineken. De Grand Prix bij de PR Lions gaat naar een prachtige animatie-video van Chipotle: The Scarecrow. Deze Amerikaanse campagne (zie onderaan) tegen de bio-industrie gaat nog veel meer winnen.
  2. Het feest gaat door: Sweetie scoort zes nominaties bij de Cyber Lions, maar ook andere Nederlandse bureaus halen de shortlist. Nederland is in totaal vijftien keer genomineerd voor deze belangrijke categorie.
  3. Dinsdag: Bij de Mobile, Outdoor en Media Lions domineert Nederland niet, maar is er toch weer eenmaal goud voor Sweetie. Ook W+K sprokkelt eremetaal: zilver en brons voor de Heineken-posters. Starcom en HBO winnen speciale mediaprijzen.
  4. Woensdag: Goud winnen is mooi, maar een Grand Prix winnen is mooier. Dat lukte G-Star in de categorie Product Design met de campagne ‘Raw For The Oceans’, ontwikkeld met FHV BBDO en Part Of A Bigger Plan. Daarnaast verzilverde Lemz deze avond al zijn zes Cyber-nominaties. Ook werd er meermalen gejuicht door de Nederlandse productiebureaus MediaMonks en Massive Music.
  5. Vrijdag: dit weekend worden de laatste prijzen uitgereikt. Nederland scoorde vandaag 13 nominaties in de belangrijke categorie Film Lions.
  6. Zaterdag: Hoera! Lemz heeft op de slotavond een kroon gezet op dit geweldige seizoen: het Amsterdamse bureau won de Grand Prix for Good, voor de beste non-profit campagne. Ook verdiende Sweetie z’n 13e Gouden Leeuw en werd Lemz zelf tweede in de rangschikking van Independent Agency of the Year, achter het Zweedse superbureau Forsman & Bodenfors, dat de Film Grand Prix won met de virale Volvo-campagne ‘The Epic Split’ met Jean-Claude van Damme. Nederlands zilver was er wederom voor W+K (met Heineken’s Odyssey), terwijl de bureaus BVH en 180 Amsterdam brons wonnen.
  7. Alle Nederlandse genomineerden en winnaars op een rij? Bekijk dan het handige overzicht dat ik de hele week heb lopen bijwerken.

Natuurlijk gebeurde er ook genoeg buiten Cannes. Het WK Voetbal trekt door de goede prestaties van het Nederlands elftal veel kijkers, al wordt de reclame massaal geskipt en kun je je afvragen of het SuperDutch-reclameblok van de Ster wel zo’n succes is. Concurrent RTL Nederland zet ondertussen in op een ander verdienmodel: eind 2014 start de commerciële omroep een multi-channel network op YouTube, waar het eigen videoproducties en die van derde partijen gaan exploiteren.

Tot slot weer wat transfernieuws van het reorganiserende Sanoma: de titels Gamer.nl en InsideGamer zijn verkocht aan Reshift Digital, het bedrijf als voormalig Ilse Media-topman Paul Molenaar. De gameboys zijn er heel blij mee, getuige deze video. Who’s next?

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,

One Response to “Mediaweek (35): Sweetie domineert Cannes Lions”

  1. Terugblik op Cannes Lions 2014 Says:

    […] Nog even nagenieten van het Cannes Lions Festival 2014? Dat kan met de MarketingTribune van deze week, die helemaal in het teken staat van het toonaangevende reclamefestival aan de Cote d’Azur. […]

Leave a Reply