Contentmarketing begint bij content

content-is-still-kingContentmarketing, ik vind het een rotwoord. Het suggereert iets nieuws, terwijl het vertellen (en vermarkten) van een goed verhaal iets is van alle tijden. Natuurlijk, de technieken zijn veranderd, met name online. Toch staat of valt die marketing bij een goede basis, dus goede content. Aldus mijn boodschap vorige week op iCross2014, het congres van De Redactie over online communicatie. Ik hield er een inhoudelijk verhaal over content en marketing, maar eigenlijk moet ik het veel simpeler houden. Daarom zet ik nu hier mijn gedachten over contentmarketing heel primair op papier. Maar vrees niet, onderaan staan ook gewoon de klassieke presentatie. Je boodschap moet je immers afstemmen per platform, nietwaar?

Ik hou van content.
Ik ben dol op de makers van content.
Op hun enthousiasme, op het creativiteit.

Vertel je verhaal met passie.
Als jij dat niet doet, doet je klant dat ook niet.
Bedenk wel goed wát je wil vertellen.

Wát is jouw verhaal?
Wat is jouw strategie?
Hoe vertel je het verhaal?
Wáár vertel je het verhaal?
Hoe distribueer je het verhaal?
Hoe blijf je de lezers boeien?

Knip je verhaal op.
Herhaal je boodschap.
Hergebruik goede content.
Monitor feedback.
Reageer op feedback.

Blijf in gesprek.
Blijf eenduidig en helder.
Blijf enthousiast.
Blijf jezelf.

Meer weten over contentmarketing? Neem contact met me op.

Tags: , , , ,

2 Responses to “Contentmarketing begint bij content”

  1. Coen Koppen Says:

    Leuke presentatie Jeroen,

    Mooie quote ook over extreme sports en bloggen. Wat in dit verhaal volgens mij nog een goede toevoeging zou zijn is content curatie of content curation. Het vinden, verrijken en verspreiden van bestaande content. Hiermee:

    – krijg je inspiratie voor eigen content
    – kun je een filter zijn voor je klanten
    – het is scanbaar
    – je kunt veel extra informatie via hyperlinks naar jouw bronnen
    – kom je minder ‘verkoperig’ over, want je hebt het niet de hele tijd over jezelf
    – bouw je goodwill / gunfactor op

    Maar zoals jezelf ook typt > let op copyrights én geef credits voor jouw inspiratie.

    Volgens mij is dit een goede aanvulling van de eigen content creatie. Niet alleen voor het vinden van genoeg onderwerpen om over te schrijven, maar ook dus om met beperkte middelen en tijd verschillende vormen content te kunnen leveren en aan de informatievraag van jouw klant te kunnen voldoen.

    http://curation.nl/wat-is-content-curation/

  2. Jeroen Mirck Says:

    Dank voor de aanvulling, Coen. Zelf pleit ik voor een goede distributie van content, maar zoals je al schrijft gaat contentcuratie nog een stap verder. Met informatie van derden bied je namelijk meer informatie, zeker als je die content zelf verrijkt en vertaalt naar jouw doelgroep. Het is inderdaad ook minder ‘verkoperig’ en past helemaal in de deeleconomie waarin we ons momenteel bevinden.

    Ik neem je suggesties mee in mijn verhaal en noem je dan natuurlijk ook even – ook een vorm van content curation. :)

Leave a Reply