Bloggen voor advocaten

Advocatenblad-2014

Dankzij social media is iedereen uitgever. Toch zijn er beroepsgroepen die nauwelijks gebruik maken van die laagdrempelige vormen van communicatie. De juridische sector bijvoorbeeld, zo meldde het Advocatenblad afgelopen maand. Het vaktijdschrift liet een aantal communicatie-experts aan het woord, waaronder ook mij. Het thema: publiceren kun je leren.

Twitter, LinkedIn of een eigen website, het zijn veel iedere professional de simpelste wegen om hun eigen expertise uit te dragen. Zelf ben ik van mening dat je blog de basis van je online communicatie als professional zou moeten zijn. Advocatenblad haalt een juridische professional aan die dat credo ook toepast in de praktijk: Sam Glover, de juridisch marketeer die publiceert op Lawyerist.com. Glover adviseert meerdere keren per week een blogpost te schrijven en content te bieden waarvoor de lezers blijven terugkeren. Lastiger gezegd dan gedaan.

Profileer je als expert

Een regelmatig ververste blog is een goed middel om mensen naar je website te laten komen, vertel ik in het artikel ‘Publiceren kun je leren’ in het Advocatenblad. Zorg dan wel dat je via de andere sociale media je verhalen verspreidt, anders ziet niemand het. Een blogpost kost natuurlijk meer tijd dan een Twitter- of Facebook-berichtje, maar in een uur ben je een heel eind.

Beginnende bloggers moeten zich natuurlijk niet meteen rijk rekenen. Er staan niet ineens rijen klanten voor je deur. Een goede blog levert naamsbekendheid op. Dat leidt eerder tot een telefoontje van een journalist of een uitnodiging voor een paneldiscussie. Ook geeft het gespreksstof met klanten.

Wees scherp en uitgesproken

Het dilemma van juristen is dat ze zich niet altijd krachtig durven uit te spreken, al was het maar omdat ze bang zijn daar juridisch op te kunnen worden ‘gepakt’. Wat ook meespeelt is dat de tegenpartij van vandaag de cliënt van morgen kan zijn. Dan dek je je bij voorbaat in. Jammer, want een blogger heeft juist baat bij uitgesproken meningen. Goede voorbeelden zijn juridische bloggers als Arnoud Engelfriet en Remco Klöters. Toch kan ik me voorstellen dat niet iedere jurist altijd een uitgesproken mening wil geven in een blog. In dat geval kun je ook een verhelderende toelichting geven op een actueel juridisch onderwerp. Mensen snakken naar duiding van de actualiteit.

Een blogpost kan ook de aanzet zijn tot een opiniestuk in een krant of vakblad. Daarmee bereik je een compleet ander publiek en het staat nog chiquer ook, dus doe dat zeker ook! Wanneer je je eenmaal hebt geprofileerd als een uitgesproken expert, dan komt allicht het moment dat de telefoon gaat en er een journalist belt. Is het voor een interview, weeg dan af of je graag geassocieerd wordt met het voorgelegde onderwerp en of je er echt wel iets over kunt zeggen. Diezelfde afweging geldt als ze je bellen voor een talkshow. Een gouden kans, maar zorg ervoor dat je straks niet als kanonnenvoer in de tv-studio zit.

Lees hier het complete artikel uit Advocatenblad. 

Tags: , , , , ,

Leave a Reply