Mediaweek (32): FOX verliest, Das Magazin wint

FOXxxIn deze week dat de AMMA-mediaprijzen werden uitgereikt gebeurde er weer genoeg in de media. Daar deed zelfs dat dagje vrij met Hemelvaart niks aan af. Een kort overzicht, want de zon breekt zowaar weer eens door. 

  1. Reorganisatie bij de omroepen: FOX schrapt twee sportprogramma’s na het mislopen van het Eredivisie-voetbal, maar KRO-NCRV gaat veel verder: DNA Onbekend en Eén op één verdwijnen, net als de presentatoren Rob Kamphues en Klaas Drupsteen.
  2. De STER verdiende ondertussen wel 194 miljoen euro aan reclamegeld. Een welkome aanvulling voor de mediabegroting van het ministerie van OCW.
  3. Tegenvaller voor de Staat is dat Telegraaf Media Groep (TMG) een schadevergoeding eist van vermoedelijk zo’n 80 miljoen euro omdat de Publieke Omroep jarenlang dwars lag bij het verstrekken van programmagegevens.
  4. Uitgevers zoeken nieuwe manieren om meer geld te verdienen met advertising. Condé Nast en IDG automatiseren hun banner-verkoop, terwijl Time Inc. voor het eerst reclame op tijdschriftcovers verkoopt.
  5. Hogeschool NHTV biedt vanaf komend seizoen de eerste Master in Media Innovation (MMI) die wordt bekostigd door de overheid. Studenten betalen dus het reguliere collegegeld. De Staat hoopt hiermee innovatie en het economisch klimaat te stimuleren.
  6. Tot slot vielen er enkele Nederlandse media-initiatieven in de prijzen bij de European Design Awards in Keulen: literair tijdschrift Das Magazin (ontworpen door Vruchtvlees) en De Correspondent, uit de koker van Momkai. Van harte gefeliciteerd!

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply