Mediaweek (31): alle bereikcijfers op een rij

mobiele-krantMeten is weten. Vreselijke uitdrukking, maar wel wáár. Deze mediaweek werd gedomineerd door bereikcijfers. Over kranten, tijdschriften, radio, reclamebestedingen én mobiel bereik. Handig om te weten, dus zet ik ze even overzichtelijk voor je onder elkaar. 

  1. Het meest besproken zijn deze week de krantencijfers van 2013. Telegraaf en NRC.next kelderden flink, Persgroep deed het beter. Reden voor Peter Vandermeersch (NRC) en marketingmanager Willem-Albert Bol van De Persgroep om hun aandeel in de HOI-cijfers prompt te komen duiden. Er is altijd kritiek op HOI, maar tegelijk kan niemand zonder dit instituut.
  2. Ook over de tijdschriftenmarkt rapporteerde HOI verse jaarcijfers. De hele sector krimpt met 8%. Digitale abonnement compenseren bij bladen minder dan bij kranten.
  3. Er waren ook weer radiocijfers, maar die komen elke maand. Toch handig om te weten. Radio 538 handhaaft het grootste marktaandeel, maar Sky Radio scoorde in april nipt beter op weekbereik.
  4. Nielsen kwam deze week met de netto mediabestedingen over 2013. Die daalden met 3,5% naar een slordige 4,5 miljard euro. Printbestedingen krimpen met 17% (kranten) en 13% (tijdschriften), terwijl internet de boel een beetje repareert (+8%).
  5. Tot slot blijkt uit de DDMM-cijfers dat het mobiele bereik van mediamerken met 66% is gestegen. Een bevestiging van wat we al wisten: media kunnen niet meer om de smartphone en tablet heen.

Is er nog ander nieuws uit medialand? Zeker. De NOS maakte zijn uitputtende WK-programmering bekend, Stichting Adverteerdersjury Nederland reikte haar prijzen uit (onder meer aan de Sweetie-campagne van Terre des Hommes) en uitgeverij Gruner + Jahr kocht het bureau Trnd, dat is gespecialiseerd in collaborative marketing. Om winstgevend te blijven, moet je immers breder kijken.

Nóg breder kijken? Check MarketingTribune.nl

Tags: , , , , , , , , ,

4 Responses to “Mediaweek (31): alle bereikcijfers op een rij”

  1. Richard Says:

    Oplages zijn belangrijk en moeten we serieus blijven benaderen maar voor de zakelijke beslisser (het bereiken ervan) komen naar boven in de nieuwe z
    DMS cijfers, die zijn ook belangrijk

  2. Jeroen Mirck Says:

    @Richard: De zakelijke beslisser is zeker belangrijk voor adverterend Nederland, maar helaas staan er weinig cijfers op http://www.stichtingdms.nl

  3. Erik Says:

    Verwarrend die kop over bereikscijfers. HOI- en Nielsen-cijfers zijn toch heel iets anders. Enfin, wel nieuwe cijfers voor radio en online (vaste computer én mobiel).

  4. Jeroen Mirck Says:

    @Erik: Dank voor de feedback. Je hebt gelijk dat Nielsen mediabestedingen in kaart brengt, geen bereik. Het blijft in mijn rubriek Mediaweek altijd lastig om uiteenlopende actualiteiten onder één kop te vangen. ‘Mediacijfers’ was wellicht zuiverder geweest, al is dat een wel erg generieke en nietszeggende term. Aangezien vier van de vijf onderzoeken over bereik gaan, ben ik zo vrij geweest om die relevante term in de kop te zetten.

Leave a Reply