Mediaweek (29): crisis is voorbij!

crisis-voorbijDe crisis is voorbij! Minister Dijsselbloem van Financiën zegt het, Brussel zegt het, dus is het zo. Toch? Niet helemaal natuurlijk, maar het optimisme wordt deze mediaweek ondersteund door veel positief nieuws. Om te beginnen blijkt het uit de jaarlijkse analyse die ABN Amro maakte van de TMT-sector. In technologie, media en telecom gaat het zeker niet crescendo met alle bedrijfstakken (uitgevers, drukkers en communicatiebureaus blijven krimpen), maar de ‘traditionele’ mediakanalen radio en televisie doen het weer beter.

Net als vorige week presenteerden ook deze week meerdere mediabedrijven kwartaalcijfers waaruit blijkt dat de weg omhoog inderdaad is ingezet. Zo maakte RTL Group donderdag bekend dat meerdere lokale afdelingen, waaronder RTL Nederland, het afgelopen kwartaal meer reclame-inkomsten binnenharkten. Dat is een trendbreuk met de afgelopen crisisjaren.

De Duitse uitgever Axel Springer boekte ook groei, die met name te danken is aan een opmerkelijke ommekeer in het verdienmodel: afgelopen kwartaal behaalde het mediabedrijf voor het eerst meer dan de helft van zijn inkomsten met digitale activiteiten. Dat is een richting die alle uitgevers op zullen moeten gaan. Springer maakt wat dat betreft alvast een grote sprong. Collega-uitgever Wolters Kluwer is nog zoekende, getuige de marginale omzetgroei die met een andere manier van rekenen ook gewoon een daling kan worden genoemd.

Uitgevers krijgen prompt ook meer ambitie en soms zelfs kapsones. Bij Sanoma durft NU.nl een pilot aan met lokaal nieuws in de regio Groningen, daarmee inhakend op het voorzichtige succes van het ‘hyperlokale’ TMG-platform Dichtbij.nl. Dat is een gezonde ambitie. Kapsones klinkt uit de mond van Persgroep-topman Christian Van Thillo, die publiekelijk speculeerde over het aankopen van concurrent NRC Media. Sanoma heeft pech: in de al veel langer in de etalage staande titels van Sanoma Netherlands heeft Van Thillo ‘geen interesse’.

Ondertussen worden er ook allerlei kleine media-succesjes geboekt. Radiozender FunX maakt trots bekend 14% van de jongeren in de vier grote steden te bereiken. De succesvolle lifestyle-blogger Mascha Feoktistova (Beautygloss.nl) organiseerde afgelopen weekend haar eigen goedbezochte event in de Beurs van Berlage, waar ze bekendmaakte het boegbeeld te worden van opticiensketen Specsavers.

Misschien wel het meest ingrijpende medianieuws kwam uit de Haagse rechtbank: die vonniste dat de TMG-website Gaspedaal.nl inbreuk maakt op de database van Persgroep-concurrent Autotrack. Deze uitspraak zou verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor andere meta-zoekmachines, zoals de vele vacaturesites. Een dienst als Gaspedaal moet nu andere manieren gaan zoeken om aan content te komen. Een forse klap voor TMG, dat altijd al veel geld heeft verdiend aan de automotive-sector.

Niet voor iedereen was het dus een positieve week, maar door de bank genomen gaat het beter. Iets beter. Mediabedrijven plukken eindelijk de eerste vruchten van hun digitale strategie. Dat daarmee de vele media-zzp’ers nog niet per se meeprofiteren staat buiten kijf. Hopelijk is dat een kwestie van tijd: zodra de grote mediaconcerns weer winst maken, gaan ook de toeleveranciers daar een graantje van meepikken. Laten we dus het gaspedaal stevig intrappen en koers zetten naar de crossmediale horizon.

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply