Digital storytelling op iCross 2014

iCross-2014

Op 3 juni ben ik een van de sprekers op iCross 2014, een event over crossmediaal uitgeven. Reden voor organisator De Redactie om mij te interviewen over mijn presentatie over contentmarketing. Storytelling over storytelling, zeg maar. Hoe slagen bedrijven erin te vertellen wat ze ook echt willen vertellen? En hoe blijven luisteraars ook echt luisteren?

Met welke projecten ben je momenteel bezig?

“Ik verzorg de webredactie van MarketingTribune, een vakblad dat zijn digitale strategie vorig jaar flink heeft uitgebreid. MarketingTribune.nl is een nieuwssite met negen thema-platforms, waarvan ik er twee beheer: Media en Bureaus. Vanwege mijn eerdere werkzaamheden ben ik gespecialiseerd in media, marketing en communicatie. Daar schrijf ik nieuwsartikelen, analyses en blogposts over. Onderwerpen die daarbij aan bod komen zijn de digitalisering van media en verdienmodellen voor internetjournalistiek. Een recent onderwerp is de veelbesproken digitale kiosk Blendle: een mooi voorbeeld van het personaliseren en rendabel maken van traditionele journalistiek. Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat doorvertalen naar andere sectoren.”

JM-portretWat wordt verstaan onder digital storytelling?

“Digital storytelling is een term waarmee je veel kanten op kan. In het kort is het de manier waarop bedrijven hun verhaal vertellen op internet. Voorheen hadden bedrijven vaak alleen een eigen website waarop ze iets plaatsen, tegenwoordig zijn er allerlei manieren om je publiek te bereiken. Denk daarbij aan weblogs, Twitter, Facebook-pagina’s, Pinterest of video’s op websites als YouTube en Vine. De consument is klassieke reclame beu en wil échte verhalen horen. Waar sta je als bedrijf voor? Goede digital storytelling maakt van klanten echte fans van je merk.”

Wat is een veelgemaakte fout bij digital storytelling?

“Ik zie veel bedrijven de kanalen nog niet optimaal gebruiken. Ze plaatsen dan bijvoorbeeld een lange verhaal op Facebook, terwijl op zo’n kanaal een plaatje veel beter werkt. Het is zaak om bij het produceren van de inhoud, of dat nou een productlancering is of een jaarverslag, al rekening te houden met de vorm op internet. Een leuke infographic werkt vaak beter dan een lap tekst. Het beste is om de manier waarop je een boodschap wil uitdragen voor ieder kanaal van tevoren uit te tekenen.”

Heb je een voorbeeld van een goede manier van digital storytelling?

“Een bedrijf dat het erg goed doet vind ik KLM. Ze zijn niet de eerste die het doen, maar voeren het wel echt goed door, van de prijswinnende Space-campagne tot aan hun actieve webcare op Twitter. In internationaal opzicht vind ik de Amerikaanse website BuzzFeed erg sterk. Zij weten als geen ander hoe ze hun berichten kunnen laten delen door hun publiek. Door middel van handige shareknoppen voel je je op een positieve manier haast gedwongen om iets te delen via social media. Verder vind ik VICE, ooit begonnen als lifestyle-blad, misschien we het beste contentbureau ter wereld.”

Kun je tot slot een tipje van de sluier oplichten over wat je gaat vertellen op iCross 2014?

“Op de bijeenkomst kom ik natuurlijk met een serie voorbeelden van digital storytelling en manieren om die verhalen online beter deelbaar te maken. Ook wil ik in interactie met de bezoekers praktische dilemma’s uit hun eigen praktijk bespreken, zodat iedereen er de dag na iCross meteen mee aan de slag kan.”

iCross 2014 vindt plaats op 3 juni in Regardz, Amsterdam Zuidoost. Je kunt je nog inschrijven, dus wie weet zien we elkaar volgende maand. Hoe dan ook: blijf vooral mijn blog volgen! 

Tags: , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply