Twitterborrel #TWNL draait om commercie

TWNL-14Twitter brengt mensen samen. Twitter is communicatie. En ja, met Twitter wordt geld verdiend. Niet in de laatste plaats door Twitter zelf. Sommigen vinden geld een vies woord als het om Twitter gaat. Bah, ze verdienen geld over mijn rug! Maar wat had je dan verwacht van een gratis dienst? Voor niets gaan de zon op.

Ook deze woensdag bracht Twitter mensen samen. Het was anders dan de spontaan georganiseerde Twitterborrels uit de begintijd, zo’n zeven jaar geleden. Het was ditmaal een relatieborrel van Twitter Nederland, met een streng uitnodigingsbeleid. Er waren adverteerders, adviseurs, bureaus en een paar journalisten. Ikzelf was er namens MarketingTribune, maar ik kwam ook mijn oud-collega’s van Emerce en Adformatie tegen.

Op Twitter werd geklaagd dat het een elitair bobofeestje was. Dat zal best, maar niets houdt die twitteraars tegen om weer eens zo’n klassieke twitterborrel te organiseren. Dat gebeurde vroeger ook al zonder tussenkomst van oprichter Biz Stone en zijn makkers in Palo Alto.

Laten we eerlijk zijn: de innovaties van Twitter komen uit de VS, niet uit ons kikkerlandje. De afdeling Twitter Nederland is er primair voor sales en marketing. Daarbij is maatwerk gewenst, dus benadrukte country manager Marc de Vries (ex-Hyves/TMG) dat hij graag korte lijntjes heeft met zijn klanten. Die waren er dan ook volop.

Vooral de komende sportzomer mikt Twitter NL op een intensievere samenwerking met adverteerders. De Vries ziet gouden kansen om commercieel in te haken op Tour de France en WK voetbal. Twitteraars, maak je borst dus maar vast nat voor extra veel ‘sociale’ acties en promoted tweets over wielrennen en voetbal.

Behalve De Vries was tijdens het Twitter NL Event (hashtag: #TWNL) in de Halfwegse feestloods Sugar City ook Josh Grau aanwezig, de brand strategy director EMEA van het sociale netwerk. Hij liet er geen misverstand over bestaan wat zijn doel van de avond was: “I hope you’ll drink a lot of wine and sign for millions of euros.” Achter de draaitafels stond DJ Valerio, die op verzoek van Twitter een tegenwoordig wat obligate groepsselfie maakte met de bezoekers.

Was het dan louter een bobofeestje? Welnee. Ik kwam ontzettend leuke tweeps uit de good old days tegen, zoals @jpschadde (beste baard!), Roos van Vugt, @slam (‘6e twitteraar in NL’), Paulus Veltman, @gijsbregt en Dutch Bloggies-grondlegger Frank Meeuwsen. Dank voor de goede gesprekken en de lol bij de photo-booth.

Om als journalist toch met een verhaal (dat heet tegenwoordig content) thuis te komen, schoot ik een kort filmpje van de speech van Marc de Vries. Daarin kondigt hij de GfK Twitter TV Ratings aan, die later dit jaar van start gaan. “Dat zijn eigenlijk de kijkcijfers, niet gebaseerd op kastjes, maar op twittergedrag en het bereik van tweets op het platform.”

Marketeer als hij is deed De Vries ook direct boter bij de vis: “Veel vaker willen we samen met jullie gaan werken aan direct response campagnes: hoe wij naast marketingcampagnes ook steeds meer direct resultaat kunnen boeken, hetzij webshopverkoop, leadgeneratie of downloads van applicaties.”

Twitter wordt te commercieel, zeggen sommigen. Dat is niet onwaar, maar tegelijk ook de kurk waar Twitter op drijft. Gelukkig houdt de markt als het goed is de balans redelijk in stand: als Twitter overspoeld wordt door commercie, haken de gebruikers massaal af. Al laat Facebook zien dat er qua reclame nog veel meer mogelijk is.

De komende sportzomer zal duidelijk maken hoe Twitter er de komende jaren qua commercie uit zal gaan zien. Om de gebruikers gunstig te stemmen sleutelt het netwerk alvast aan de totale interface. Persoonlijk ben ik best gecharmeerd van de opgehipte profielen. Qua bannering is Twitter gelukkig altijd heel terughoudend geweest, in tegenstelling tot concurrent Facebook. Ik twitter dus nog even door. Jij ook?

Jeroen Mirck schrijft als zelfstandig journalist voor onder meer MarketingTribune en twittert sinds april 2007.

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply