Mediaweek (24): Grand Prix voor Sweetie

Sweetie

Duizend digitale sekstoeristen zijn de afgelopen maanden wereldwijd gearresteerd dankzij de online ‘Sweetie’-campagne van Terre des Hommes. Reclamebureau Lemz won er deze week de Grand Prix mee tijdens het prijzengala in Paradiso van de Art Directors Club Nederland. Een jaar was het bureau ermee bezig: niet zozeer met het online campagnefilmpje, maar vooral met het ontwikkelen van het 3D-model Sweetie en met eindeloze chatsessies met pedofielen. Het daarbij verkregen bewijsmateriaal werd eind vorig jaar door Terre des Hommes wereldkundig gemaakt, waarna Webcam Child Sex Tourism (WCST) in één klap op de kaart kwam te staan als wijdverspreid misdrijf. Naar aanleiding van dit grote maatschappelijke succes hield ik voor MarketingTribune een interview met Mark Woerde, mede-oprichter van Lemz. “Ik ken bijna geen campagnes met een impact als Sweetie.”

Mark Woerde: “In alle opzichten was Sweetie natuurlijk een buitengewoon geslaagde campagne. We hebben hier lang aan gewerkt, alles gegeven. Ik kan momenteel niet beter dan dit en ken ook bijna geen campagne met een dergelijke impact. Als we niet bekroond zouden zijn, had ik me afgevraagd of de creatieve industrie wel klaar is voor andere manieren van communiceren. Ik was dan ook blij verrast dat we niet de enige zijn die dit willen doen.”

Twijfelde je of het wel reclamisch genoeg was?
“Sweetie is heel erg anders, out of the box. Het had ook best gekund dat de jury had gezegd: de beste reclamecampagne is Hi. Ik kan niet in de agenda van de jury kijken. Maar los daarvan: de echte waardering hebben we natuurlijk al gehad toen de campagne wereldwijd werd opgepikt en we daarmee Webcam Child Sex Tourism op de kaart hebben gezet.”

Tot februari hebben jullie jezelf niet kenbaar gemaakt als het bureau achter Sweetie. Hoe groot was dat dilemma?
“We hebben lang getwijfeld of je überhaupt naar buiten zou moeten treden als bureau achter deze campagne. Er zijn natuurlijk mensen die deze actie niet fijn vinden. Zo zitten er criminele netwerken achter dit kindermisbruik. Totdat we in februari een brief kregen van de Verenigde Naties. Die vonden de campagne zo spectaculair dat ze hoopten dat we ermee naar buiten konden treden om zo andere bureaus te inspireren ook maatschappelijke dingen te gaan doen. Dat gaf de doorslag om het wel te doen.”

Wisten jullie eigenlijk waar je aan begon met deze nu zo succesvolle campagne?
“Het begon allemaal met een artikel over online kindermisbruik dat we in de krant lazen. Dan ga je uitzoekwerk doen en samen met Terre des Hommes druk uitoefenen op de politiek. Zonder aandacht en opvolging kom je namelijk nergens. Het probleem van digitale kindersekstoerisme signaleren is één ding, er een oplossing voor aandragen is een stuk lastiger. Sindsdien lukte het niet meer om het los te laten. Toen de politiek het eind vorig jaar overnam en er daadwerkelijk wereldwijd pedofielen werden gearresteerd, kregen we echt fysieke ontwenningsverschijnselen. Het is een stressvol jaar geweest.”

Je roept nu actief andere reclamebureaus op om ook meer maatschappelijk te gaan werken. Met succes?
“Er is een stroming opgekomen in de VS waarbij problemen steeds vaker in oplossingen worden gepresenteerd. Ik ben zelf blij dat we dat ook konden doen. Ik vraag dan ook niet aan anderen om massaal problemen op de kaart te zetten, maar om op creatieve wijze oplossingen te vinden. Daarmee zou ik als bureau niet per se direct beginnen met oorlog of andere heftige zaken, maar gewoon met zoiets als eenzaamheid. Goede creatieven zijn in staat om ook voor zo’n probleem een oplossing te vinden.”

Lees het hele interview op MarketingTribune.nl.

Meer medianieuws deze week: Telegraaf Media Groep schuift NDC-directeur Geert-Jan van der Snoek naar voren als nieuwe CEO, Vice Media neemt een belang in zakensite 925.nl van Jort Kelder, De Groene Amsterdammer staakt de samenwerking met De Correspondent en dan zijn er nog een paar opmerkelijke overstappen: Jan ‘t Hart gaat van de Volkskrant naar De Persdienst (Wegener) en Adformatie-journalist Erwin Wijman start zijn eigen naamcreatiebureau: The Luminaries. Veel succes iedereen!

Tags: , , , , , , , ,

Leave a Reply