Mediaweek (27): minder PowNews, méér NRC

ShingyMet Koningsdag voor de deur sluiten we weer een markante mediaweek af. Een week waarin Twitter een Nederlands feestje bouwde, terwijl ondertussen LinkedIn wereldwijd door de 300 miljoen leden is geknald. Een week ook waarin de Hilversumse stoelendans doorgaat, met Gerard Timmer als nieuwe algemeen directeur van BNN-VARA. Ditmaal hou ik het kort, want het is lekker weer buiten. Dit is in week 17 van 2014 het opmerkelijkste medianieuws.

  1. Super Dutch! Bavaria en Sunweb zijn de eerste twee adverteerders die 200.000 euro neertellen voor een commercial tijdens de WK-wedstrijd Nederland-Spanje. De Ster verwacht veel van dit ‘Super Dutch’-reclameblok, dat de Super Bowl bijkans moet doen verbleken. Dream on.
  2. RTL Ventures en Vodafone stoppen met hun gezamenlijke meidenmerk Sizz, al verkopen ze het in hun exit-persbericht als een groot succes.
  3. Publieke omroep PowNed stopt ook, met het dagelijks uitzenden van z’n populairste programma PowNews. Het wordt een langer wekelijks programma op donderdag, zodat PowNed-voorzitter Dominique Weesie minder zelf op de buis hoeft en geld overhoudt voor andere programma’s.
  4. NRC is in het geheim bezig met Project Spoetnik. Volgens nieuwsblog Follow The Money (FTM) wordt het een online financiële krant, maar NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch ontkent dat gerucht. Toch zegt hij: “Er gaat wel wat gebeuren in de komende weken en ja, we gaan wat bekend maken.”

Bonus: deze bizarre (want onbegrijpelijke) blabla-speech van AOL’s ‘digital prophet’ David Shing tijdens The Next Web Conference in Amsterdam. Of zoals TechCrunch schrijft: “Shingy is why people hate technology. Because he presents it as a poetry slam and not as a tool.”

Meer medianieuws? Check MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , ,

Leave a Reply