Mediaweek (25): schaamteloos of spraakmakend?

Project-P-logoHet medianieuws stuiterde ook deze week weer volop binnen. Daarom nu de jubileum-editie van mijn rubriek Mediaweek: voor de 25e week op rij zet ik de belangrijkste berichten op een rij die ik op MarketingTribune publiceerde. Stop de persen! 

  1. KPN maakte deze week echt een mediashow van de uitrol van haar 100% dekkende 4G-netwerk. Inclusief een optreden van 3FM Awards-winnaar Jett Rebel en een aanstekelijk enthousiaste Ben van der Burg in gesprek met treinreizigers.
  2. Stop het pesten! Nobel streven, maar het aangekondigde RTL5-programma Project P zorgde voor dermate veel ophef vanwege het gebruik van verborgen camera’s dat scholen en wetenschappers opriepen om het programma niet uit te zenden. Het Einstein Lyceum stapte zelfs naar de rechter. RTL Nederland en producent Sky High blijven volhardend. Het pesten gaat dus nog even door.
  3. Met patenten kun je tv-makers ook flink pesten. Het Tilburgse bedrijf Shyless Creations vroeg met succes een Europees patent aan op app-voting bij live-televisie. Om zijn eigen werk te beschermen, zegt eigenaar Shailesh Ramessar. Ik vermoed dat hij de komende jaren rijker gaat worden door het aanspannen van rechtzaken tegen bedrijven die in zijn ogen dit patent schenden dan dat hij rijk wordt van het maken van programma’s. Is het toeval dat Shyless ‘schaamteloos’ betekent?
  4. Spraakmakend was deze week de lancering van een nieuw verzekeringsmerk: Hoyhoy. Het is de nieuwe naam van Verzekeringssite.nl, die met veel marketing-euri’s in de markt wordt gepompt. Sommigen spreken al over ‘de toyboy in verzekeringen’. Ik interviewde een zelfbewuste marketingdirecteur, maar de praktijk zal leren of de consument deze nieuwe prijsvergelijker omarmt. Als die consument net zo lui is als Aart de Luiaard uit de tv-commercial van Hoyhoy wordt dat nog best lastig.
  5. Ter inspiratie: tien conceptdenkers hebben deze week hun platform Het Ei van Columbus opgericht, waar elke week een wereldprobleem wordt opgelost door middel van een simpel idee. NRC.next publiceert die ideeën. Onder de meedenkende denkers bevinden zich Daan Roosegaarde (doorgebroken dankzij Zomergasten), Lidewij Edelkoort en reclame-icoon Erik Kessels. Op het platform mag ook het publiek meedenken.
  6. Verder is de NOS volgens Interbrand het sterkste mediamerk van Nederland, vernieuwt Het Financieele Dagblad haar zaterdagkrant (“meer pagina’s, meer duiding, meer spreads”) en schreef Etcetera-directeur Dick van der Lecq een scherpe column over fraude bij reclameprijzen.

Dit was het weer voor deze week. Fijn weekend en tot volgende week! Meer medianieuws vind je op MarketingTribune.nl.

Tags: , , , , , , , , , , ,

One Response to “Mediaweek (25): schaamteloos of spraakmakend?”

  1. Noble Says:

    I read a lot of interesting posts here. Probably you
    spend a lot of time writing, i know how to save you a lot of work,
    there is an online tool that creates unique, SEO friendly articles
    in minutes, just type in google – laranitas free content source

    Remark by the webmaster: Great idea, those pre-fabricated articles! But seriously… no thanks at all. It will probably look like this kind of automatically generated spam comments. Original content is what makes the internet tick.

Leave a Reply