Mediaweek (21): Netflix Kills Television

House-of-Cards-500px

Welkom bij het medianieuws van week 11. Terwijl de Nederlandse politiek zich opmaakt voor lokale verkiezingen en de wereldwijze politiek zich opmaakt voor een bezoek aan de Nuclear Security Summit… draaien de media gewoon doorrr! Wat vooral opvalt: de voortdurende strijd van traditionele media tegen de windmolens van de vernieuwing, en dan met name Netflix. Vanwege alle drukte ditmaal een lekker compact overzicht. Wie meer wil weten, klikt op de linkjes. 

  1. VVD-staatssecretaris Sander Dekker is ontevreden over de plannen van publieke en regionale omroepen om nauwer samen te werken. Daarom gaat hij er zelf de regie over voeren. Hij hield er een interessante toespraak over, waarin hij ook het veranderende tv-landschap schetst, met dank aan spelers als Netflix en YouTube.
  2. Ook op het door een dodelijk ongeval opgeschrikte Amerikaanse festival SxSW kwamen Netflix en consorten aan de orde: “Over vijf jaar is het traditionele tv-model dood”, aldus de producent van Netflix-hit House of Cards. Ondertussen moet Netflix wel extra gaan betalen voor kwalitatieve doorgifte door Ziggo, in navolging van Comcast.
  3. De printmedia blijven het lastig hebben. Telegraaf Media Groep (TMG) leed verlies, maar compenseerde dat door fors in eigen vlees te snijden. TMG praat met NDC Mediagroep over een fusie van de regionale kranten van beide uitgeefhuizen.
  4. Slechter gaat het met de vrouwenglossy Jackie: de frequentie gaat omlaag en de redactie wordt ingekrompen. Exacte cijfers zijn er nog niet, maar het moge duidelijk zijn dat uitgeverij Future Proof Media snel orde op zaken wil stellen om het tij te keren.
  5. Krantenuitgever Wegener durft intussen wel te vernieuwen: per 1 april start de eerste hoofdredacteur die ook verantwoordelijk is voor de marketing van zijn titel. Johan van Uffelen wordt bij BN/De Stem de eerste hoofdredacteur ‘nieuwe stijl’. Ben benieuwd naar de ervaringen.
  6. Tot slot een crossmediale samenwerking: de Limburgse tv-zender L1 werkt dusdanig intensief samen met de regionale kranten van Limburg Media Groep dat alle partijen hun eigen nieuwswebsite gaan opgeven ten gunste van de gezamenlijke site 1Limburg.nl. Een opmerkelijke stap, waarmee alle partijen riskeren om aanvankelijk veel lezers kwijt te raken. En hoe worden de inkomsten van de website onderling verdeeld?

Meer medianieuws verschijnt dagelijks op MarketingTribune.nl/Media. En vast binnenkort ook op Netflix. Tot volgende week!

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Leave a Reply